M | F | S

My Favorite Stuff

M | F | S

My Favorite Stuff

Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri

Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri



111111111131-jpg



توضیحات و نظر شخصی : همه چیز از باز شدن دروازه ای شروع میشه؛ آشوب در منطقه گینزای توکیو وقتی به اوج خودش میرسه که دروازه ای به برهه زمانی از قرن 21 ام باز میشه و باز شدن این دروازه مساوی میشه با سیل سیل سرازیر شدن هیولاها به توکیو و حمله ور شدن این موجودات به مردم بیگناه شهر و ایجاد رعب و وحشتی عظیم که تا بحال بر روی زمین دیده نشده. اما این فقط هیولاها نیستند که به شهر و این منطقه یورش آوردند؛ بلکه شوالیه های قرون وسطا و موجودات فانتزی و تخیلیِ دیگه ای هم راه خودشون از این دروازه به درون شهر توکیو پیدا می کنند و دنیایی که تا این روز در آرامش به سر می برده، حالا در جنجال اتفاقی غیرقابل باور غوطه ور میشه. این جریان بعدها به نام "واقعه گینزا" اسم گذاری میشه .. دولت ژاپن در مقابل این واقعه بیکار نمی مونه، دست به عمل میزنه و برای اینکه هر چه سریع تر جلوی رخ دادن فجایع بزرگتری رو بگیره، گروهی از سربازان دفاعی و امنیتی کشور رو از طریق دروازه‌ی ایجاد شده، به درون دنیای دیگه می فرسته. در ادامه و بعد از پا گذاشتن به دنیای فانتزیِ داستان، گروه سربازان که توسط یک اتاکو (!) به نام "یوجی ایتامی" رهبری میشن، به روستاییانی برخورد می کنند که توسط اژدهایی مورد حمله قرار گرفته اند؛ بعد از این رویارویی، دختری الف نیز به گروه سربازن ملحق میشه و بهمراه اونا پا به ماجراجویی درون این دنیای تازه و پر از شگفتی می ذاره.

قالب حس و حال تکراری انیمه های این شکلی رو داره؛ مسلماً اگه انیمه بین باشید و میونه خوبی با کارهای فانتزی داشته باشید، با اسم استودیوی A-1 Pictures به خوبی آشنایی دارید. استودیویی که بخاطر ساخت دو فصل انیمه Sword Art Online محبوبیت خیلی خاصی رو به دست آورد و بجز این کار هم انیمه های محبوب زیادی رو ساخته. با اینکه SAO منتقدان زیادی داره و گاهی به باد انتقادهای شدید گرفته میشه ولی باید قبول کرد که در نوع خودش انیمه موفقی بوده و جمعیت هوادران این سری اونقدر زیاد هست که بشه به خوب عمل کردن این استودیو در جذب بیننده اقرار کرد. اما فانتزی کار کردن این استودیو به SAO خلاصه نمیشه؛ کافیه به بعضی کارهای دیگه ی این استودیو اشاره کنم .. کارهایی مثل Magi که از محبوبیت بسیار بالایی برخورداره و کار خیلی خوش ساختیه و یا Nanatsu no Taizai که در فصل های اخیر درخششی عالی در زمینه کارهای فانتزی داشت. اما حتی اگه بخوایم کارهای غیر فانتزی این استودیو رو ملاک قرار بدیم و اونا رو بررسی کنیم، می بینیم باز هم این استودیو در سطحی عالی عمل کرده؛ Shigatsu wa Kimi no Uso نمونه ای بی نقص برای مثال زدن در این زمینه ست .. این انیمه اونقدر خوب بود که حالا حالاها وقتی اسمی از این استودیو آورده میشه، به عشق زیبایی اون اثر هم که شده، تصمیم به امتحان کردن اثر جدید این استودیو بگیریم .. کار فوق العاده زیبایی که در همین فصل های اخیر پخش شد و با پایان بندی فوق العاده ی خودش تونست چشم ها رو تا مدت زیادی به خودش خیره کنه. بهرحال همونطور که گفتم، کارهای غیر فانتزی این استودیو هم ارزش بالایی دارند و میشه به راحتی گفت خیالمون باید از کیفیت کاری استودیو راحت باشه و به A-1 Pictures اعتماد کردن کار ساده ای خواهد بود.

به وضوح مشخصه که اثرهای انیمه ای با قالب موضوعی دنیای فانتزی رو به افزایشه و حالا چه در بحث وارد شدن به دنیای یک بازی باشه و یا یک دنیای خیالی که کارکترهای انیمه در اون گیر افتادند و یا هر سوژه مشابه دیگه ای که ما رو به سمت دیدن یک دنیای فانتزی هل میده ... بهرحال به نظر میرسه اهالی جوامع انیمه ای و اوتاکوهای ژاپنی و غیر ژاپنی همچنان ولع زیادی به پا گذاشتن به دنیاهای گیم و فانتزی دارند و Gate هم قراره بار دیگه چنین فضایی رو خلق کنه. شاید بشه گفت باز هم انیمه ای موفق از لحاظ فروش دیسک رو پیش رو خواهیم داشت ولی آیا واقعاً می تونه تفاوت داستانی، چهره ای و کلیِ خوبی به نسبت باقی کارهای این شکلی داشته باشه؟ از نظر من این سوال اساسی در مورد این سری هست. هر چند تریلر بدک به نظر نمیرسه و آرت مناسب کار هست ولی باز هم تردید وارد شدن به یک دنیای تکراری و تلف کردن وقتمون بر سر جای خودش باقیه. بذارید امیدوار باشیم که Gate بتونه مسیر متفاوتی رو به نسبت کارهای هم ژانر خودش طی کنه و یا حداقل جوری پیش بره که سرگرم کننده باشه و ارزش دنبال کردن رو داشته باشه.

از عوامل درباره استودیو (A-1 Pictures) صحبت کردیم ولی جا داره از Kyougoku Takahiko هم صحبت کنیم؛ کسی که کار کارگردانی انیمه رو به عهده داره و با کارگردانی سری محبوب Love Live! School Idol Project خودش رو به بقیه شناسوند. Gate رو دقیقاً بعد از سری دوم اون انیمه می سازه و من فکر می کنم با روحیه خوبی به سمت ژانری متفاوت قدم برمی داره .. احتمالاً ایده های زیادی رو می کنه و می تونیم با توجه به خوش ساخت بودن Love Live ، نسبت به خلاقیت به خرج دادن این کارگردان خوشبین باشیم. کار تنظیم داستان به عهده Urahata Tatsuhiko هست که از سال 1987 در صنعت انیمه و تنظیم داستان کارهای مختلف نقش داشته. تنظیم داستان کارهایی مثل Black Bullet ، Boku wa Tomodachi ga Sukunai Next ، Strawberry Panic ، Monster و ... به عهده ایشون بوده. از این لحاظ هم می تونیم این فرد رو نقطه قوتی واسه انیمه بدونیم که با کوله باری از تجربه وارد میدون میشه و به عوامل تازه کار دیگه کمک می کنه. آهنگسازی انیمه Fujisawa Yoshiaki هست که از عوامل همکاری کننده با کارگردان انیمه بود و در انیمه Love Live کار ساخت موسیقی رو به عهده داشته. مسلماً قرار نیست برای Gate موسیقی آیدول وار بسازه ولی دیدن اینکه چطور تو یک دنیای فانتزی عمل می کنه، در نوع خودش جالب خواهد بود. بد نیست اشاره کنم که Yoshiaki تو فصل بهار کار آهنگسازی انیمه Mikagura Gakuen Kumikyoku رو هم به عهده داشته و هرچند شاید اونقدرها کار پررنگی نداشته ولی الان و با انیمه Gate میشه بهتر به کاری که انجام میده تمرکز کرد.


تو لیست گویندگان انیمه اسامی نام آشنا و خیلی خوبی به چشم می خوره؛ Suwabe Junichi بسیار خوش صدا که من شخصاً اونو با صدای Dandy در Space Dandy هیچ وقت فراموش نمی کنم ولی حتی بجز اون نقش هم، گوینده بسیار پرکار و محبوبی بوده که در انیمه هایی مثل Barakamon ، Fate/Stay Night ، Ansatsu Kyoushitsu ، High School DxD ، Kuroko no Basket و یک عالمه کار خوب دیگه حضور داشته. بجز Suwabe که آنچنان نیازی به اشاره نداشت، جا داره به Kanemoto Hisako ، گوینده محبوب خودم از این لیست هم اشاره کنم .. من همیشه فکر می کردم بین گوینده های زن ژاپنی جز کساییه که صدای خاصی داره و می تونه کارکترها رو باورپذیر تر از حالت معمولی کنه. اگه هنوز انیمه Junketsu no Maria رو خاطرتون باشه، اونو با صدای "ماریا" به خاطر دارید و اگر هم نه، بهتره به کارهایی مثل Ansatsu Kyoushitsu ، Suisei no Gargantia ، Gugure! Kokkuri-san ، Akuma no Riddle و ... اشاره کنم که کمی ذهنتونُ به عقب هل داده باشم و شما رو به یاد این گوینده بندازم. Taneda Risa یکی دیگه از گوینده های زن انیمه ست که باز هم کارنامه بسیار خوبی داره؛ High School DxD Born ، Shigatsu wa Kimi no Uso ، Shokugeki no Souma ، Gochuumon wa Usagi Desuka و ... ماشالا اینقدر نقش خوب زیاد داره که نمی دونم به کدوم اشاره کنم! لیست گوینده های انیمه همچنان ادامه داره ولی شاید بهتره به همین تعداد خلاصه ش کنم و در عوض توصیه کنم خودتون یه سر به صفحات سایت های انیمه بزنید و بیشتر با تیم گویندگان آشنا بشید. چیزی که مشخصه اینه که Gate از لحاظ گوینده، چیزی کم نداره و اگه کلیشه وارد فضای کار نشه و قالب تکراری کار ضرر بخش نشه، می تونه به یک انیمه عالی تبدیل بشه .. باید منتظر بمونیم و ببینیم سرنوشت این انیمه رو به چه وضعی می کشونه.


« دوبلرها و کارکترهای اصلی انیمه »


gate11-jpg




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد