M | F | S

My Favorite Stuff

M | F | S

My Favorite Stuff

Non Non Biyori Repeat

Non Non Biyori Repeat



1-jpg



توضیحات و نظر شخصی : من به این باور اعتقادی محکم دارم، شاید شما هم با من هم‌فکر باشید و از این ایده و تفکر استقبال کنید؛ اینکه کلماتی در زبان شیرین فارسی وجود دارند که ارزش توصیفی بالایی رو به یک اثر و یک چیز می بخشند و میشه گفت قانون نانوشته ای بین ماها وجود داره که ما رو از استفاده کردن اون کلمات بزرگ به سادگی و در برابر هر چیزی که جلوه خوبی داره، باز می داره. اما کلمه ای که من ازش صحبت می کنم بار معنایی خیلی زیبا و گوش نوازی برای همه ما داره و گاه با شنیدن اون کلمه روح آدمی به لرزش درمیارد. شاید اون کلمه، کلمه ای نباشه که ما هر روزه، هر فصل و هر بار در روبرو شدن با یک اثر زیبا به کار ببریم ولی زمانی فرا میرسه که ما در مقابل شگفتی یک اثر بهت زده میشیم و به راحتی اون کلمه زیبا رو به زبون میاریم : "بهشـــت" ؛ و بعد در ادامه، جمله موردعلاقه ـمونُ به زبون میاریم : "این واقعاً یک بهشته" ، "این بهشت منه" ، با اینکه کارهای انیمه ای زیادی بودن و هستند که من رو به وجد میارند و به مذاقم خوش میان ولی من هیچ وقت به خودم این جرات رو ندادم که از این کلمه برای توصیف انیمه های زیادی استفاده کنم، همیشه به ارزش گذاری و تفاوت قائل شدن بین کارها معتقد بودم و اگه بخوام از انیمه هایی که تا بحال چنین لقبی رو بهشون دادم صحبت کنم، فقط می تونم اسمی از Non Non Biyori و سری بی نهایت زیبای Aria ببرم و بگم که این دو بودند که بهشت انیمه ای من نام گرفتند. از نظر من آرامش و نوازش روحی که در این دو سری هست غیرقابل وصفه .. نمیشه با استفاده از کلمات زیبایی این دو بهشت رو توصیف کرد و لذتی که در دنیای این دو سری نهفته ست، لذتی نادره. شاید احساس خوشی که من با دیدن این دو انیمه بدست میارم، هر 10 سال یک بار و بعد از یک طی کردن یک نسل از انیمه ها درون انیمه ای جدید از راه برسه. در مورد آریا، من بارها و بارها در موقعیت های مختلف شور و شوقی که نسبت به سری دارم رو به زبون آوردم و ترجیح میدم بجای صحبت در مورد اون سری با فکری خوش از کنار اون عنوان زیبا عبور کنم و در عوض به محیط روستایی و فوق العاده دوست داشتنی Non Non Biyori بپردازم و سعی کنم منظره ای .. هر چند لحظه ای ولی دلپذیر از این دنیای زیبا رو برای شما به تصویر بکشم.

دوست دارید پا به روستایی خلوت و دور از هیاهوی شهری بذارید؟ دوست دارید اول صبح از کنار جوی آبی رد بشید، صدای شُر شُر آب گوش هاتونُ نوازش کنه، صدای گنجشک های کوچولو رو اطراف خودتون بشنوید و قدم زنان و معصومانه بهمراه رن چون نازنین به سمت مدرسه ای پر از خاطرات دوست داشتنی برید؟ مدرسه ای که ممکنه فقط 5 دانش آموز داشته باشه ولی پر از سرزندگی و شور و نشاط کودکانه ست؛ ناتسومی در حال فضولی کردنه، هوتارو دلش می خواد توجه کوماری رو به خودش جلب کنه، کوماری بازم به فکر اینه که چرا بالغ تر نشده و رن چون تو عالم کودکانه خودش سیر می کنه و از ابهام دهاتی بودن یا نبودن خودش حرف میزنه. ساده ولی موثر و فوق العاده دلچسب ؛ تو این انیمه با ساده ترین سناریوها فضاهایی لذت بخش خلق شده؛ ممکنه در نگاه اول انیمه کاملاً پیروی کننده از بحث ژانری برش زندگی بهمراه کارکترهای اصلی دختر به نظر بیاد ولی وقتی پا به دنیای اون بذارید و جزییات فضای اونو بیشتر از نظر بگذرونید، متوجه میشید که این انیمه به نسبت کارهای هم ژانر خودش تفاوت های زیادی داره و نقاط مثبت متعددی در دنیای اون به چشم می خوره. انیمه لحظات منحصر به فرد و خاص زیادی داره که من شخصاً تا بحال درون هیچ انیمه دیگه ای از این ژانر به چشم ندیدم و از اینکه می تونستم هر هفته با رفتن به سراغ انیمه دوباره غرق در یافتن لحظات کوچک ولی به یادماندنی این اثر بشم، ذوق زده بودم. صحنه های ساده ای مثل منتظر موندن برای رسیدن اتوبوس مدرسه که قراره دخترهای انیمه رو به مدرسه برسونه .. صحنه ای که به حالتی خیلی جالب در سکوت سپری میشه، نگاه ها به سمت جلو خیره می مونه؛ نه موسیقی، نه حرفی و نه هیچ چیز حواس پرت کنِ دیگه ای و ناگهان یک وانت از کنار دخترها عبور می کنه و درست لحظه ای که اون وانت از کنار کارکترها عبور می کنه، به خوبی و زیبایی لحظه پی می برید و عمق زیبایی صحنه براتون آشکار تر میشه. نکته مد نظر من در مورد این صحنه اینه که کمتر پیش میاد فضای یک انیمه برش زندگی در سکوت سپری بشه، همیشه فعالیتی در حال انجام گرفتنه و وقتی من با چنین صحنه هایی که در Non Non Biyori که یکی دو تا هم نبودند، روبرو میشم به طرز عجیبی محو فضای انیمه میشم و حس باورپذیری فضا برای من چندین درجه بهتر از قبل میشه. سکوت انیمه یکی از بهترین نقاط قوت انیمه در نظر منه و اینکه کارگردان به خودش این جرات رو داده که با سکوت یک محیط روستایی بازی کنه و دل بیننده رو به دست بیاره، تحسین برانگیزه. اون سعی کرده خلاقیتی در این فضای ساده بوجود بیاره که گذر زمان ما رو در کنار کارکترها دلپذیر تر کنه و فکر می کنم به این هدف دست پیدا کرده. کیه که از گذروندن وقت در روستایی ساکت لذت نبره؟ اینقدر زیبایی محیطی انیمه قابل توجهه که من فکر می کنم به راحتی یکی از بهترین لوکیشن های انیمه ای چند سال اخیر درون این انیمه قرار گرفته؛ شما می تونید فضا رو حس کنید .. لمس کنید .. تجسم کنید .. وقتی از کنار درخت ها عبور می کنید، وارد تونل میشید و بعد از تونل به شیرینی فروشیِ روستا میرسید، حس می کنید که واقعاً این شمایید که بهمراه هوتارو و کوماری به شیرینی فروشی پا میذارید؛ دوست دارید با هوتارو و کوماری قیمت ها رو بپرسید و با شیرینی فروش حرف بزنید. این چیزیه که در دنیای Non Non Biyori پررنگه .. این عنصر همراهی بیننده و روح دار بودن اثره که شوق واقعی رو به ماها منتقل می کنه.

میشه از این فضای روستایی ساده طومار بلند بالایی نوشت ولی دوست دارم در نهایت به این اشاره کنم که، اگه از سر و صدای زندگی دور و برتون خسته شدید، به دنبال چیزی هستید که روح شما رو التیام ببخشه و برای لحظاتی هم که شده به شما آرامشی تقدیم کنه، این انیمه رو امتحان کنید ... باور کنید جواب میده؛ من امتحان کردم، به چندین نفر دیگه هم پیشنهاد دیدنشُ دادم و نتیجه مثبت بوده. راز موفقیت انیمه می تونه در خیلی چیزها باشه که بعضی از اونا اشاره کردم ولی جا داره به موسیقی متن انیمه هم اشاره کنم؛ آهنگسازی چنان آرامش بخش و مطابق با محیط انجام گرفته که لذت سپری کردن زمان در این روستا رو چندین برابر می کنه؛ از زمانی که پخش هفتگی فصل اول انیمه تموم شد تا همین لحظه، من هنوز هم به موسیقی متن انیمه گوش میدم و همچنان از کار زیبای آقای Mizutani Hiromi و ذوقی که در ساخت موسیقی متن این کار به خرج داده لذت میبرم. و بهرحال با وجود چنین عوامل قدرتمندی در فصل اول انیمه، تمام جوامع انیمه ای از اینکه چنین انیمه ای از راه رسیده بود و چشم ها رو به خودش خیره کرده بود، خوشحال بودند؛ شانس دوباره ای به انیمه های آرامش بخش داده شده بود و حالا طرفداران زیادی به حضور دوباره این انیمه‌ی پر از صلح و صفا خوش آمد میگن و بی صبرانه منتظر پخش اپیزود اول فصل دوم این انیمه هستند. نمرات و نظرات سایت های مختلف و روی هم رفته پذیرشی که نسبت به فصل اول این انیمه وجود داشت، همه بیانگر چهره مثبت و ماندگاری خوب این انیمه در ذهن انیمه بین هاست. به خاطر ندارم بعد از دیدن اپیزودی از فصل اول و بعد از سر زدن به صفحات گفتگوی انیمه ای MAL ، با نظری منفی نسبت به این انیمه روبرو شده باشم. همه از دلپذیر بودن و حس و حال معصومانه زیبای این سری حرف میزدند و این چیزی بود که برای من خاص به نظر میرسید. معصومیتی که در نگاه کارکترهای انیمه ست، برای من دوست داشتنیه .. هر کدوم رو به نحوی دوست دارم و شاید این از معدود انیمه هایی باشه که تمام کارکترهای اصلی رو به یک اندازه می پسندم. در کنار این کارکترهای اصلی، به دلیل محیط روستایی و خلوت انیمه ممکنه اونقدرها کارکترهای فرعی زیادی نبینیم ولی فصل اول انیمه نشون داد که حتی با آوردن کارکترهای فرعی می تونه سناریوهای بامزه ای رو بوجود بیاره و بخاطر همین انتظار دارم فصل دوم باز هم کارکترهای فرعی خوبی رو به ما معرفی کنه.

استودیوی Silver Link بعد از گذروندن فصل های اخیر با ارائه دادن کارهایی مثل Yurikuma Arashi ، Girlfriend ، Rokujouma no Shinryakusha و ... برمی گرده تا دوباره وظیفه تهیه کردن این انیمه رو به عهده بگیره. از عوامل اصلی انیمه جا داره به Kawatsura Shinya ، کارگردان انیمه اشاره کنم که بعد از ساخت Non Non به سراغ کارگردانی اثر دیگه ای نرفت و چند سالی رو به استراحت گذروند. تصور می کنم با کارگردانی خوبی که روی انیمه Non Non انجام داده، بعد از این هم بتونه به سادگی کار پیدا کنه و از الان مشتاق شنیدن خبر کارگردانی اون روی کارهای انیمه ای دیگه ای هستم. بهرحال از جمله کارهای قدیمی ایشون میشه به Kokoro Connect اشاره کرد که معرف حضور انیمه بین ها هست و کار خیلی خوبی بود. از موسیقی و آهنگساز صحبت کردم و گفتم که Mizutani Hiromi این وظیفه رو به عهده داره. از جمله OST های خوب دیگه ای که ازش شنیدم و دوست داشتم، جا داره به Kamisama no Inai Nichiyoubi اشاره کنم که واقعاً حس خوب انیمه ش رو زنده می کرد و باز هم کار زیبایی بود. امیدوارم تو فصل دوم انیمه Non Non Biyori با اضافه کردن ترک های جدیدی به لیست آهنــگ های انیمه بتونه باز هم بدرخشه و باز هم با آهنـگ های زیبای خودش محیط زیبای انیمه رو به خوبی به تصویر بکشونه.

گوینده های انیمه همه بر سرجای خودشون باقی اند. Murakawa Rie کارکتر هوتارو رو گویندگی می کرد و یادمه وقتی فصل اول انیمه پخش میشد، بخاطر کم کار بودن این گوینده حس ناخوشایندی داشتم و فکر می کردم شاید بخاطر این گوینده انیمه دچار افت بشه ولی خوشبختانه صدای خاص و دلنشینی داشت و کارکتر هوتارو رو با صدایی تازه به ما شناسوند. ایشون بعد از Non Non Biyori و نقش خوبی که بدست آورده بود، تونست تو انیمه های دیگه ای مثل Escha & Logy no Atelier: Tasogare no Sora no Renkinjutsushi ، SoniAni: Super Sonico The Animation ، Gochuumon wa Usagi Desuka ، Inou Battle wa Nichijou-kei no Naka de ، Etotama: Eto Tamashii و ... گویندگی کنه و میشه گفت حسابی پرکار شد و پله پرتابش رو میشه قطعاً Non Non Biyori دونست. Asumi Kana کارکتر کوماری رو گویندگی می کرد؛ Nisekoi ، Working ، Girlfriend ، Cross Ange و ... بعضی از کارهای اخیرش بودند که فکر می کنم از بین این تعداد، کارکتر Tachibana Marika از انیمه Nisekoi بیشتر تو ذهنتون باقی مونده باشه و کافیه صدای اون کارکتر رو به خاطر بیارید. برای من همیشه صداش یادآور کوماریه و ماریکای شیطون و بازیگوش نتونسته ذهنیت منو نسبت به صدای این گوینده عوض کنه. Sakura Ayane که گوینده کارکتر ناتسومی هست رو این روزها همه میشناسند؛ کسی که با دوبلوری کارکتر Tsubaki از انیمه Shigatsu wa Kimi no Uso دوباره خودش رو مطرح کرد و هر چند قبل از این انیمه هم از معروفیت زیادی برخوردار بود ولی این نقش مهر محکمی روی تثبیت اون به عنوان یک گوینده عالی بود. صدای خاص و پر از هیجانی که داره باعث میشه بیننده هم سر ذوق بیاد و واقعاً بودن چنین صدایی در میون یک لیست دوبلوری نقطه ای مثبت محسوب میشه. از جمله کارهای اخیر Ayane هم بد نیست به Kantai Collection: KanColle ، High School DxD Born ، Nisekoi و ... اشاره کنم که بین این سه انیمه نقش هارو در Nisekoi جلوه پررنگ تری داشت و فکر کنم خوب بتونید صداشُ به خاطر بیارید. و در نهایت، نیاز هست که به گوینده ی دختر کوچولوی داستانمون، رنگه اشاره کنم .. خانم Koiwai Kotori که واقعاً با صدای زیبای خودش به کارکتر رن چون معنا بخشیده و به هیچ وجه نمی تونم صدای دوبلور دیگه ای رو روی این کارکتر تصور کنم .. معصومیت کارکتری رن چون با صدای این دوبلور مثال زدنیه و قدرت گویندگی این دوبلور حقیقتاً قابل تحسینه. از جمله کارهای اخیر ایشون هم میشه به Nisekoi ، Nanatsu no Taizai ، Saki: Zenkoku Hen و ... اشاره کرد. به نظر کم کار میاد و واقعاً حیفه که چنین صدایی کمتر در دنیای کاوایی انیمه های برش زندگی استفاده بشه ولی بهرحال امیدوارم بعد از فصل دوم انیمه Non Non Biyori این فرصت رو به دست بیاره و بتونه در انیمه های زیاد و دیگه ای گویندگی کنه.


« دوبلرها و کارکترهای اصلی انیمه »



2-jpg3-jpg4-jpg5-jpg
6-jpg7-jpg8-jpg9-jpg



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد