M | F | S

My Favorite Stuff

M | F | S

My Favorite Stuff

Nijiiro Days

Nijiiro Days

nijjiro-1-jpg


توضیحات و نظر شخصی : قبل از اینکه به معرفی Nijiiro Days بپردازم، لازمه از یک اثر دیگه صحبت کنم؛ اثری که با دیدن حال و هوای Nijiiro Days ناخودآگاه وارد ذهن ما انیمه بین ها میشه و اون اثر چیزی نیست جز انیمه محبوب Kimi to Boku .. نامی آشنا برای اهالی انیمه؛ انیمه ای که با داشتن کارکترهایی تمام پسر و طی کردن روال انیمه های برش زندگی که تا به اون لحظه محبوبیت این شکل سری ها بخاطر کارکترهای تمام دختر به وقوع پیوسته بود، سبکی جدید رو در عالم انیمه های SoL پایه گذاری کرد. کمتر کسی فکر می کرد که چنین مانگای آرومی بتونه سری در میان سرها بلند کنه و هر چقدر هم که خیلی ها خوش بین بودند ولی همیشه دید منفی نسبت به کارکترهای پسر سری و کمبود کارکتر دختر بر سر جای خودش باقی می موند. شاید خیلی ها از این حرف میزدند که مخاطب این انیمه دخترها خواهند بود ولی اگه بخوام از تجربه شخصی خودم بگم، وقتی این انیمه رو وارد لیست "دیدن در آینده" خودم کردم، فکرشُ هم نمی کردم که روزی از سر بیکاری قسمتی از اینکار رو امتحان کنم و در عرض چند روز کار رو به اتمام برسونم. تونستم به این نکته پی ببرم که نه، این انیمه یک انیمه منحصر به فرده و با چیزی که تصور می کردم فرق داره؛ کشش خاصی در داستان زندگی این چند پسر وجود داشت که بیننده رو با موجی ملایم به دنبال خودش می کشوند .. اتفاقات ساده همانند زنجیری نه چندان سفت ولی پر از جذبه بیننده رو به دنبال خودش می کشوند. از اون فضاهای ریلکس وار که کافیه گوشه ای لم بدید و با چشمای نیمه باز لذت تمام رو ازش ببرید .. Kimi to Boku چنین انیمه ای بود.

و حالا نوبت به انیمه ای به نام Nijiiro Days که حداقل از لحاظ چشم انداز اولیه چیزی مشابه با Kimi to Boku به نظر میرسه. داستان زندگی روزانه چهار پسر به نام های "ناتسومی" ، "تومویا"، "کیچی" و "سویوشی". این چهار پسر زندگی غرق در مدرسه و تحصیل هستند و گاهی درباره عشق و عاشقی و مسائل مختلف دیگه ای با هم دیگه به گفت و گو می پردازند. همون چیزی که همیشه بین پسرها رایجه و .. در این بین یکی از پسرها، ناتسوکی به دختری به نام "آنا" که اتفاقاً در مدرسه شون درس می خونه، علاقمنده و دوست داره باهاش ارتباط برقرار کنه و بقیه در راه رسیدن ناتسومی به اون دختر به اون مشورت میدن و سعی می کنن دوستی خوب برای ناتسومی باشند.

وقتی می خواستم چپترهایی از مانگا رو برای بهتر آشنا شدن با فضا امتحان کنم، از این می ترسیدم که نکنه با چیزی غیرمنتظره و خلاف انتظاراتم روبرو بشم ولی به لحظه خیره شدن به چپترها رسیدم .. چپترها رو به چشم دیدم و حالا دارم نفسی راحت می کشم؛ فضا بسیار آروم و دلپذیر به نظر میرسید و ارتباط پسرها با هم همون نقطه قوتی هست که تصورش رو می کردم .. شوخی های دوستانه، تیکه پروندن های ملایم و روی هم رفته یک کمدی بسیار متناسب با فضای ایجاد شده در عالم مانگا به چشم می خورد. پس از این لحاظ بهتون قوت قلب میدم و میگم که امیدوار باشید .. یک اثر داستانی زیبا در انتظارمونه و حالا پرداخت هست که حرف اصلی رو در بهتر به تصویر کشیدن انیمه میزنه .. اینکه استودیو چطور عمل می کنه، کارگردان، تنظیم کننده و دوبلورهای انیمه. بذارید نگاهی به اون قسمت بندازیم.

Production Reed استودیوی سازنده این انیمه ست؛ استودیویی که در سال 1975 تاسیس شده و تا سال 2007 به نام استودیوی Ashi Productions شناخته می شده. از جمله کارهای سابق این استودیو میشه به انیمه کوتاه فصل قبل Onsen Yousei Hakone-chan و یا کاری مثل Futari Ecchi و یا همکاری در ساخت کارهای بهتری مانند Mushishi Zoku Shou و Shinryaku!? Ika Musume اشاره کرد. از نظر تاریخچه کارهای خوب استودیوی آنچنان پر از جذبه ای نیست ولی بهرحال قدمت خوبی پشت این استودیو وجود داره و میشه بهشون اعتماد کرد. کارگردانی یکی از نقاط بحث برانگیز این انیمه خواهد بود؛ کارگردان اثر Ookubo Tomihiko هست که تا بحال دو اثر رو بطور کامل کارگردانی کرده .. یک OVA تک قسمتی محصول سال 1999 و یک انیمه 26 قسمتی کودکانه به نام Yobarete Tobidete Akubi-chan که اونم محصول 2001-2002 بوده و هر چند کارهای فرعی و کارگردانی های اپیزودیک نسبتاً خوبی در کارنامه این کارگردان به چشم می خوره ولی بهرحال سپردن یک کار کامل با اپیزودی از یک انیمه با هم تفاوت بسیار زیادی دارند. باید ببینیم این کارگردان چطور از عهده به ثمر نشوندن این کار با پتانسیل برمیاد. در عوض نکته قوتی که در لیست عوامل و در کنار کارگردان به چشم می خوره، خانم Itami Aki هست که کار تنظیم داستان انیمه هایی مثل Aku no Hana ، Mushishi و حتی کاری قدیمی تر مثل Fruits Basket رو به عهده داشته. به نظر میرسه این عضو بتونه کمک شایانی رو به کارگردان برسونه و حتی ممکنه بتونه ضعف هایی که کارگردان ممکنه داشته باشه رو رفع کنه.

بخش دوبلورهای انیمه هم بخش قدرتمندی برای کار محسوب میشه؛ جایی که کارکتر "ناتسوکی" به دست Matsuoka Yoshitsugu سپرده شده .. کسی که این اواخر نقشی مثل "یوکیهیرا" در Shokugeki no Souma رو به عهده داشت که بسیار محبوب شد و حتی اگه به عقب تر برگردیم، نقش "کیریتو" از Sword Art Online همچنان به خوبی یادآور صدای خوب این دوبلور هست. Shimazaki Nobunaga نفر دوم لیست گویندگانه که قراره نقش "کیچی" رو بدست بگیره؛ از جمله کارهای اخیرش میشه به کارکتر "سوناکاوا" در Ore Monogatari و "فورویا" در انیمه Diamond no Ace اشاره کرد. نفر سوم و عهده دار نقش "تومویا" ، آقای Eguchi Takuya هست که کافیه به یک انیمه و یک کارکتر از کارنامه اون اشاره کنم : هاچیمان از Yahari Ore no Seishun come wa Machigatte Iru ؛ نفر چهارم و نفر آخر لیست دوبلورهای اصلی کار که قراره نقش "سویوشی" رو دوبلوری کنه، Uchiyama Kouki هست و از جمله کارهای اخیرش میشه به "یو" در انیمه Charlotte اشاره کرد. روی هم رفته تیم دوبلوری بسیار دلچسب به نظر میرسه و حتی برای کارکترهای دختر انیمه افراد ماهری مثل Kayano Ai و Uchiyama Yumi در نظر گرفته شدند که میشه گفت با اینکار کارکترهای فرعی هم به اهمیت بالایی میرسند و یک مجموعه خوب رو بدست میاریم.

در نهایت، فقط یک نکته باقی می مونه و اون هم 15 دقیقه ای بودن هر اپیزود انیمه ست که وقتی بهش فکر کنید و محتوای مانگا رو بسنجید می بینید ایده بسیار خوبی بوده و چه بهتر که چپترها رو به این شکل صحیح به تصویر درآورد تا اینکه به دلیل نبودن محتوای کافی برای داستان اپیزود رو بی جهت کش دار کرد و بیننده رو از کار زده کرد .. یه کار کوتاه تر از مدت زمان عادی ولی با کیفیت ارزش بالایی خواهد داشت. و فکر کنم روی هم رفته دیدگاه ما باید مثبت باشه؛ جو خوبی پیرامون انیمه به چشم می خوره، داستان از لطافت خوبی برخورداره و عوامل تا حدود زیادی رضایت بخش و مناسب به نظر میرسند. حالا فقط باید شمارش معکوس رو شروع کرد و دید که آیا می تونیم با یک انیمه خوب مواجه بشیم یا نه. من که فکر می کنم انیمه خوبی در راهه و بعید می دونم چنین پتانسیلی به هدر بره ... ولی ببینیم و تعریف کنیم!

« دوبلور ها و کاراکترهای اصلی انیمه»


nijjiro-2-jpgnijjiro-3-jpgnijjiro-4-jpg
nijjiro-6-jpgnijjiro-7-jpgnijjiro-8-jpg




nijjiro-1-png

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد