M | F | S

My Favorite Stuff

M | F | S

My Favorite Stuff

Hai-Furi

Hai-Furi






توضیحات و نظر شخصی : داستان انیمه 100 سال بعد از فروکش شدن و زیرآب رفتن سطح زمین و در نتیجه بیشتر شدن وسعت دریاها اتفاق می افته؛ جایی که کشورهای زیادی به زیر آب فرو رفتند و حالا برای نجات کشورهای باقی مانده، شهرهای ساحلی با همدیگه متحد میشن و مدارس و مناطق آموزشی خاصی رو برای پرورش دادن دانش آموزان در راه محافظت از دریا و اقیانوس ها بوجود میارند. در این بین، افرادی که دریا رو امن نگه می دارند به نام "پری های آبی/دریایی" شناخته میشن و بچه های امروزی اونا رو الگوی خودشون می دونن و رویای تبدیل شدن به یک پری در دوران بزرگسالی رو در سر می پرورونند. در این بین دو دوست دوران کودکی، "آکنو میساکی" و "موئکا چینا" هم در صدد تبدیل شدن به پری های دریایی هستند و به همین دلیل و برای رسیدن به این رویا وارد دبیرستان دریایی یوکوسوکا میشن.

شاید در نگاه اول Hai-Furi اثری ساده به نظر برسه و شاید هم واقعاً عوامل سازنده انیمه به چنان عمقی فکر نکرده باشند ولی من دوست دارم ایده رو عمیق تر از این حرفا بدونم؛ ربطی که انیمه به دریاها و اقیانوس ها داره .. کلمه "محافظتی" که در کنار داستان گنجونده شده، چیزی معمولی به نظر میرسه ولی وقتی بهتر از قبل بهش فکر کنیم، می بینیم داشتن یک پیام ساده مثل نجات کره زمین، اهمیت دادن به دنیایی که در اون زندگی می کنیم و اقیانوس های زیبا و چشم نواز کره زمین ارزش توجه ما رو دارند .. باید بیشتر از اینها در اینباره در صنعت سرگرمی سخن گفته بشه و چه راهی بهتر از فرهنگ سازی از طریق ساخت انیمه برای کودکان و نوجوانان؟! نا گفته پیداست که محیط زندگی ما انسان ها به مرور زمان با از راه رسیدن کارخانه ها و شرکت های مختلف دچار تغییرات بزرگی شده و حتی گاهی نفس عمیقی که دوست داریم تو ابتدای صبح از ته دل بکشیم و آرامشی بدست بیاریم با دود و دمی همراه میشه و بجای دادن اون احساس آرامش بخش، ما رو به سرفه میندازه .. اونوقته که با خودمون به فکر فرو میریم ... به این فکر که ما چطور یک دنیای پاک رو به یک دنیای لکه دار و آلوده تبدیل کردیم؟

Hai-Furi می تونه اون انیمه باشه .. زدن تلنگری هرچند کوچک به رویای دوباره داشتن یک دنیای صاف و خالی از آلودگی. صحبت از دریاها و دانش آموزانی که برای محافظت از دریاها پا به مدارس میذارن و هر چند این نکته به صورت حاشیه ای به چشم خواهد رسید ولی بهرحال وجود خواهد داشت. چه خوب میشه اگه گاهی در طول این انیمه نکات آموزشی و علمی جالبی درباره محافظت بهتر از دریاها به صورت ظریف و با پرداختی خوب به بیننده ها گوشزد بشه و در عین اینکه انیمه می تونه یک اثر کاوایی، خوشگل و بامزه باشه، بتونه به هدفی مثل انتقال دادن اطلاعاتی عمومی و بدرد بخور در زمینه دریاها برسه. این می تونه انتظار ما از این انیمه باشه.

Production IMS استودیوی سازنده انیمه ست که در سال 2013 تاسیس شده. کارهای خوب و بد و متنوعی رو میشه در لیست کارهای این استودیو به چشم دید و به نظر میرسه هنوز نشه یک ژانر رو تخصص اصلی این استودیو دونست. از جمله کارهای تولید شد اخیر استودیو میشه به Active Raid ، Shinmai Maou no Testament ، Joukamachi no Dandelion و ... اشاره کرد. کارگردان کار آقای Nobuta Yuu هست که قبلاً انیمه ای مثل Daitoshokan no Hitsujikai رو کارگردانی کرده و بجز اون کارهای اپیزودیک دیگه هم در کارنامه داشته؛ کارگردانی اپیزودهایی از Fairy Tail ، Shuffle ، Ouran Koukou Host Club و ... بعضی از این نمونه ها هستند. ممکنه بخش کارگردانی قوی به نظر نرسه ولی وقتی به بخش تنظیم کننده داستان رجوع کنیم، با فرد با سابقه و خیلی خوبی به نام خانم Yoshida Reiko روبرو میشیم که کارنامه بلند بالایی رو از دهه 90 برای خودش دست و پا کرده و می تونه نقطه قوت بخش عوامل این انیمه محسوب بشه. از جمله بعضی کارهای تنظیم شده توسط ایشون میشه به Ao no Kanata no Four Rhythm ، Non Non Biyori Repeat ، Tamako Love Story ، Bakuman ، K-On و ... اشاره کرد.

اما در بخش دوبلورها اولین اسمی که رنگ و روی خوبی به فضای تیم میده اسم خانم Amamiya Sora هست که خوشبختانه تنوع کاری خوبی داره و صدای زیبای ایشون بارها به گوش ما رسیده و باهاش آشنایی داریم. از جمله کارهایی که می تونیم اونُ باهاش به خاطر بیاریم می تونم به نقش "میا" در Monster Musume no Iru Nichijou ، "آیلا" در Plastic Memories ، "الیزابت" در Nanatsu no Taizai و ... اشاره کنم. صدای لطیف و بسیار دوست داشتنیِ این خانم می تونه در قالب چنین انیمه ملایمی دلنشین باشه و نقطه مثبتی برای کار محسوب بشه. در کنار این دوبلور، Natsukawa Shiina هم حضور داره ... از جمله کارهای این خانم دوبلور میشه به Aldnoah.Zero ، Classroom Crisis ، Witch Craft Works و غیره اشاره کرد. کارهای نسبتاً خوبی داشته ولی اکثراً در نقش های فرعی کار کرده. تیم دوبلوری روی هم رفته بدک به نظر نمیرسه و خب اینجور کارها از دوبلورهای زن زیادی بهره می گیرند؛ پس می تونیم انتظار حضور دوبلورهای مهمان زیادی رو داشته باشیم .. بعضی معروف و بعضی نا آشنا در جستجوی نام! بهرحال میشه دیدگاه مثبتی رو در برابر تیم دوبلوری داشت و با خیال خوبی به سراغ دیدن انیمه رفت.



« دوبلور ها و کاراکترهای اصلی انیمه»






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد