M | F | S

My Favorite Stuff

M | F | S

My Favorite Stuff

Love Live! Sunshine

Love Live! Sunshine






توضیحات و نظر شخصی : اگه قرار بود از هر انیمه آیدولی دیگه ای صحبت کنم، ممکن بود کارم به سختی کشیده بشه و درصد زمان بالایی رو ازم بگیره ولی وقتی جریان به Love Live ، برترین انیمه آیدولی تمام دوران میرسه، انیمه آیدولی ای که گاه حتی توسط متنفران ژانر آیدولی هم ستایش شده میرسه، راحتی کلام به نهایت حد ممکن خودش برای من میرسه. کافیه برید و نقدهای مختلف سایت های انیمه ای رو چک کنید و با دیدگاهی که در مقابل این انیمه وجود داره روبرو بشید، جملاتی رو می بینید که به سادگی توجه رو شما رو به خودشون جلب می کنند : "من از انیمه های آیدولی متنفر بودم، تا اینکه این انیمه رو دیدم!" ، "پسر، کی فکرشُ می کرد انیمه آیدولی هم بتونه خوب باشه؟" ، "گمونم وقت به وجود اومدن یک انقلاب در دنیای آیدول ها رسیده" ، "از این به بعد نگاه من به انیمه های آیدولی عوض میشه!" و این جملات ادامه دارند و همین به سادگی می تونه نکته ای برای کشش داشتن انیمه و حداقل امتحان اون برای شما باشه. این نشون میده که چه افراد زیادی با بی میلی تمام این انیمه آیدولی هایپ شده و جو داده شده رو شروع به دیدن کردند و در انتها در شگفتی این اثر زیبا انگشت به دهان موندن و هایپ و جو داده شده رو به جا دیدن و صحیح. این خصوصیت Love Live ـه. فکر می کنید با یک انیمه ساده طرفید، یه انیمه آیدولی دیگه ... مثل ده ها عنوانی که در طول سال منتشر میشه ولی نه ... اصلاً و ابداً اینطور نیست؛ Love Live ممکنه سناریویی ساده مثل تمام انیمه های آیدولی دیگه داشته باشه، سناریویی ساده مثل یه گروه موسیقی که به دنبال رسیدن به اوجه ولی اونقدر ریزه کاری های خاص و منحصر به فرد درون خودش داره که به راحتی میشه اونو چندین سطح بالاتر از ابرها به نسبت باقی انیمه های آیدولی دونست.

گمونم کارکترها گزینه مناسبی برای شروع باشند؛ من و شما دور یک میزگرد نشستیم و قراره یک انیمه آیدولی بسازیم .. پس بیاید با هم فکر کنیم ... چطور میشه 9 عضو و کارکتر اصلی داشت و به همه اونا یک شخصیت متفاوت داد؟! فکر نمی کنید تو لحظه ای از این جلسه حداقل چند نفر از ما تسلیم بشیم و تصور کنیم که ساختن یک انیمه با 9 کارکتر اصلی کار غیرممکنی باشه؟! واضحاً این چالشی بزرگ و خطرناک پیش روی عوامل انیمه Love Live بوده .. چالشی که غیر قابل فتح به نظر میرسیده. چه انیمه های بسیاری دیده شدن که حتی با وجود داشتن 3 ، 4 کارکتر اصلی و دارا بودن به نسبت کارکترهای کمتر در مقابل LL ، باز هم در شخصیت پردازی و دادن خصوصیات منحصر به فرد ضعیف عمل کردند و به قعر پرتگاه ناامیدی و یاس طرفداران رها شدند ولی در Love Live اصلاً چنین چیزی رو نخواهید دید. شاید چند نکته ریز کلامی و شخصیتی بعضی دخترهای انیمه رو بتونید با باقی کارکترهای انیمه ای مشابه بدونید ولی بطور گروهی هیچ گروه آیدولی و یا انیمه ای دیگه ای با شباهت با گروه "میوز" (نام گروه لاو لایو) نمیرسه. شنیدید وقتی یکی به یکی دیگه میرسه، شخصیت جالب می بینه، با کنجکاوی تمام رو به اون می کنه و بهش میگه "یه چیزی در مورد تو متفاوته" ، این از همون موقعیت هاست؛ شما با Love Live روبرو میشید و هرچه جلوتر میرید انس بیشتری با محیط و کارکترهای انیمه می گیرید و اونوقت هست که با خودتون فکر می کنید "واقعاً چه چیز این انیمه داره همچنان منُ به دنبال خودش می کشونه؟!" ، "هر چیزی که هست یه چیز سحرآمیزه." و بعد رفته رفته متوجه میشید که عنصرهای ریز و پرداخت فوق العاده خوب به فضای آیدولی انیمه و تلفیق اون با دنیای برش زندگی چیزیه که داره انیمه رو برای شما دیدنی می کنه.





برای داشتن یک انیمه آیدولی متفاوت و البته خوب چه چیزی باید داشت؟!




تا بحال انیمه های آیدولی بسیاری ساخته و تولید شده ولی با جرات میشه گفت که هیچ کدوم آنچنان choreography یا رقص آرایی/تنظیم رقص مناسبی نداشتند. همیشه این خوانندگی و آواز خوانی کار بوده که بیشتر مورد توجه قرار گرفته بوده و کاری که Love Live انجام داد تغییر این رویه بود؛ بوجود آوردن یک فضای موزیکال نو و با طراوت با رو کردن انواع و اقسام روتین های رقص دیدنی و چشم نواز. به مرور زمان و با پیش رفتن انیمه دخترهای گروه حتی تونستن اداهای رقص منحصر به فرد خودشونُ ابداع کنند و با توجه به نوع شخصیت و کارکتری که داشتند می تونستید در روتین اجرای اونا حرکاتشونُ تشخیص بدید و بیشتر با ترکیب بندی رقص اونا همراه بشید. اما خب یک انیمه آیدولی که در عالم آواز می گذره مسلماً به خوانندگی خوب هم نیاز داره و اینجاست که ترکیب طلایی انیمه LL شکل می گیره؛ جایی که تلفیق بسیار صحیحی از روتین رقص و خوانندگی شکل می گیره و در نهایت اون صحنه هایی رویایی موزیکال رو به وجود میاره؛ صحنه هایی که برای هواداران انیمه به یادموندنی هستند و سطح درجه کیفی کار رو چندین برابر بالاتر میبرند. جایی که شما در انیمه های آیدولیِ دیگه حتی می تونید چشماتونُ از مونیتور بگیرید و فقط به خوانندگی گوش بدید، جای خودش رو به لحظه ای داده که شما حتی در جایی که فقط موزیک نواخته میشه هم چشم به حرکات منظم کارکترها دارید و این از اون لحظاتی هست که ژانر موزیکال غربی رو یک ژانر محبوب در عالم سینما (در سال های کلاسیک سینما) تبدیل کرده بود.







صحبت از موزیکال غربی و سینمای موزیکال کردم، لازمه از این حرف بزنم که کار در پرداخت صحنه های موزیکال و رقص انیمه Love Live به حدی در سری و بعدها در فیلم سینمایی اثر خوب بود که من در حین دیدن سری ، وقتی به صحنه ای که دخترهای انیمه در فرودگاه یکهو شروع به آواز خوندن و رقص کردند ذهنم به عقب فلش بک زد؛ به دورانی که از فرد آستر و جین کلی موزیکال میدیدم و خاطره خوب اونا برام زنده میشد و چقدر خوبه که یک انیمیشن قدرت به چالش کشیدن احساسات یک بیننده رو در این سطح داشته باشه. رقص در ملاعام و در حالی که داستان داره به پیش میره خیلی به یک فضای موزیکال کمک می کنه؛ به لطافت جنس اثر و اینکه چقدر بهتر میشه خود رو غرق شده در ترانه های انیمه یافت. بیشتر کارهای موزیکال دیگه در دنیای انیمه های ژاپنی به همین اکتفا می کنند که مقدمه سازی کنند، تلاش کنند تا گروه آماده بشه و بعد روی یک صحنه بزرگ در مقابل چشم های مردم اجرایی رو به انتها برسونن و تمام. ولی در Love Live همه جور جزییاتی به چشم می خوره. از اپیزودهای کوهستانی، اردو و کمپ و انواع و اقسام سناریوهای محبوب تر کردن گروه گرفته تا صحنه های احساسی و دراماتیک بین اعضای گروه. کار به جایی میرسه که ما با خانواده اعضای گروه هم آشنا میشیم و جزییات حاشیه ای کار از این لحاظ عالیه. این یعنی پرداخت کارکتری عالی .. یعنی آشنا شدن به نحوه صحیح با تک تک اعضای گروه و در نتیجه بیشتر فرو رفتن در قالب داستانی اثر!

وقتی یک انیمه با تم اصلی موسیقی قراره ساخته بشه، حضور یک آهنگساز بسیار حائز اهمیته؛ اینکه یک نفر بتونه با فضای کاری به خوبی ارتباط برقرار کنه و تماسی و ارتباطی که کارگردان و دیگر عوامل بهش امیدوار هستند رو با بینندگان اثر بوجود بیاره. Fujisawa Yoshiaki ، کسی که این مسئولیت رو در انیمه Love Live به عهده داره، آهنگساز خوبیه ولی گاهی در کارنامه خودش لنگ زده و من به شخصه وقتی از سری Love Live به انیمه Yuru Yuri San Hai اومدم و کاری که این آهنگساز برای یکی از محبوب ترین انیمه های تمام دورانم ایفا کرده بود رو دیدم بسیار مایوس شدم. ایشون فصل سوم Yuru Yuri رو به شکل فاجعه باری از لحاظ موسیقی ضعیف کرد و روزی نبود که من با دیدن سری سوم Yuru Yuri بخاطر موسیقی ضعیف کار حرص نخورم! اما این نکته به کنار، Fujisawa Yoshiaki در قالب سری Love Live به خوبی عمل کرده و محبوبیت سطح کشوری گروه میوز نشان از این حقیقت محض داره. اینجاست که سعی می کنم به عنوان کسی که از کار قبلی Fujisawa Yoshiaki خوشش نیومده دیدگاهم رو دوباره به سمت مثبت بچرخونم و جنبه کاری LL رو در نظر بگیرم. شاید در عوامل سری LL کس یا کسانی باشند که برای بهتر به ثمر نشوندن موسیقی اثر به این فرد کمک می کنند و در حال حاضر نگاهی مثبت به بخش آهنگسازی انیمه دارم.







گروه قبلی (دو فصل و یک فیلم سینمایی) انیمه Love Live با نام "میوز" شناخته میشد. ولی گروه جدید قراره با نام "آکوا" شناخته بشه که اسم زیبایی از نظر منه. خصوصاً بخاطر خاطره شخصی ای که از اسم آکوا با انیمه Aria دارم (یکی از لوکیشن های انیمه آریا) ؛ بهرحال اخیراً سینگل (تک آهنگ) هایی هم از این گروه موسیقی منتشر شده که طرفداران چنان به سمت خرید اون سینگل ها هجوم بردند که در لیست پرفروش ترین سینگل های یکی دو هفته ژاپن این گروه در رده اول پرفروش ترین ها قرار گرفته بود و همین نشون از اون داره که طرفداران سری Love Live چقدر آماده دیدن انیم هستند. من هم به عنوان طرفداری از این سری انیمه ای جهت هیجان بیشتر پیدا کردن برای دیدن سری جدید به سراغ دانلود سینگل ها رفتم و یکی تو ترک از اونا رو جالب توجه دیدم .. صداها رو دوست داشتم و حالا منتظر آشنا شدن با کارکترهای انیمه هستم. و خب، اگه بخوایم صادقانه حرف بزنیم باید بگیم که LL برای تولید کنندگانش فقط یک انیمه نیست؛ اونقدر وسعت تجاری بالایی در این اثر وجود داره که حالا حالاها می تونید چشم انتظار دیدن انواع محصولات مربوط به این اثر باشید؛ از فیگورها گرفته تا مانگا، سینگل های بعدی، فن آرت های جور واجور و ... اونقدر درباره سری اول فن آرت داشتیم که من حسابش از دستم در رفته! واقعاً به طرز عجیبی سرعت تولید فن آرت از این اثر بالا بود. حالا چه به صورت اشاره های رابطه ای بین کارکترها و یا چه صرفاً به نمایش کشیدن گروه توسط طرفداران اثر. سایت های جستجوی عکس و فن آرت انیمه ای غرق در انواع و اقسام تصاویر این سری انیمه ای هستند ... باور کردنش راحته، کافیه همین الان به یک سایت انیمه ای سر بزنید و اسم این انیمه رو جستجو کنید.

در مورد رابطه حرف زدم، بذارید کمی از روابط و جوی که بین کارکترهای اثر وجود داره (یا بهتره بگم، در سری اول وجود داشت) سخن بگم. صمیمی، شاد، سرحال و بدون روابط عاشقانه! کارکترها تماماً دختر هستند و هر چند همیشه اشاره هایی زیرپوستی به روابط بعضی کارکترها با هم میشه و بعضی ها مثل خودم ذره بین به دست دنبال پیدا کردن سکانس های ریز علاقمندی دو کارکتر به هم میریم ولی در متن انیمه به روابط اشاره ای مستقیم نمیشه و صرفاً دوستی صمیمی بین اعضای گروه حاکم هست. اما این نکته اصلاً نتونسته جلوی هواداران عاشق خیالبافی رو بگیره و سرتاسر اینترنت پر از فن آرت های علاقمندی کارکترها به همدیگه ست؛ تلنگرهایی که به ذهن طرفداران زده میشه و ... فرضاً از علاقه ماکی به نیکو میشه هزاران هزار فن آرت پیدا کرد، از رابطه اری با نوزومی، از رابطه هانایو و رین هم همینطور و الا آخر. هر چند در انیمه های مطرح دیگه هم همین موضوع به مقدار فراوان قابل مشاهده ست ولی تصور می کنم Love Live به نسبت فن آرت های بیشتری رو نصیب خودش کرده و اون بخاطر پتانسیل رابطه ای بین کارکترها ست. احساس نزدیکی کارکترها بخاطر رفتن روی صحنه و اجرای رقص و آواز بیشتر از حالت معمول قابل لمس و دوست داشتنه و این یک نکته خوب در دنیای Love Live به حساب میاد.





[ماکی و نیکو، یکی از زوج های مطرح و محبوب بین طرفداران سری!]


و اما سری جدید، انیمه ای که قراره با پسوند Sunshine پخش بشه ...


داستان : "چیکا تاکامی" یکی از طرفداران پر و پا قرص گروه "میوز" ـه، دختری که با الهام گرفتن از نجات مدرسه "اوتونوکیزاکا" توسط یک گروه آیدولی (میوز) ، تصمیم می گیره همین عمل رو در مدرسه خودشون هم به انجام برسونه. آکادمی "دختران اورانوشی" در خطر بسته شدن قرار داره و تاکامی با تشکیل دادن یک گروه آیدولی به دنبال کسب محبوبیت برای مدرسه و محل تحصیل موردعلاقه خودشه. اما تشکیل دادن یک گروه آیدولی به این راحتی ها هم نیست و باید تلاش تاکامی رو در راه رسیدن به هدفی که در پیش داره دنبال کنیم. آشنا شدن با اعضای گروه و رفتن به سوی اجراهای زیبای موزیکال!

سری جدید هم مثل سری قبلی 9 عضو در گروه خواهد داشت، گروه به نام "آکوا" شناخته میشه و همونطور که تو خلاصه داستان اشاره کردم، دخترای انیمه در یک آکادمی به نام "دختران اورانوشی" مستقل هستند. در مورد تعداد اعضا و اینکه چرا بیشتر یا کمتر نشدن کنجکاوی خاصی ندارم .. در عوض در مورد شخصیت های انیمه حسابی کنجکاوم؛ دوست دارم بدونم هر کدومشون چه جور خصوصیات اخلاقی ای دارند. آیا می تونن به حد و اندازه منحصر به فرد بودن تک تک اعضای گروه میوز موفق عمل کنند یا اینکه ایندفعه کارکترهایی رو تو گروه خواهیم داشت که من از وجودشون ناراضی باشم. میوز برای من یک گروه آیدولی ایده آل بود؛ تونستم با تمام اعضای گروه ارتباط برقرار کنم و هر کدوم رو به نحوی دوست داشتم. امیدوارم گروه آکوا هم بتونه منُ راضی از پای دیدن انیمه بلند کنه.






استودیوی سازنده انیمه، استودیوی محبوب Sunrise هست؛ همون استودیویی که فصل های قبلی سری Love Live رو تولید کرده بوده و حمایتی که این استودیو از سری خواهد داشت حمایتی کاملاً تضمین شده خواهد بود .. من اینُ به شما قول میدم که اونا در ساخت این انیمه کوتاهی نخواهند کرد. فکر نمیکنم جایی افتی در کیفیت تولیدی اثر شاهد باشیم و این به اون دلیله که سری Love Live چندین برابر بودجه اولیه برای Sunrise درآمد بهمراه داره. سری اول از جایگاه صفر شروع کرد و به فروش بیلیونی رسید. ولی حالا این انیمه جدید جایگاه اولیه‌ی محکمی رو دل هواداران سری Love Live داره و به همین دلیل اصلاً دور از انتظار نیست که Sunrise بهای بیشتری رو برای دریافت بازخورد بهتر از خریداران دی وی دی ها و بلوری ها به اثر بده. کارگردانی به دست فرد جدیدی سپرده شده ... کمی تا قسمتی دلم می خواست همچنان کارگردان سابق Love Live رو بر سر کار ببینم ولی گمونم داشتن یک نگاه جدید هم بد نباشه. آقای Sakai Kazuo قراره کارگردانی سری جدیدُ به عهده داشته باشه؛ کسی که قبلاً کارهای نه چندان مطرحی مثل Kidou Senshi Gundam AGE ، Mushiuta ، Uta Kata و ... رو کارگردانی کرده. جدای از کارگردانی به صورت کلی نقش های مختلفی در انیمه های دیگه داشته ... از داستان پردازی گرفته تا کارگردانی اپیزودیک و این متنوع کار کردن کارگردان باریکه امید خیلی خوبیه و میشه بهش دل بست ... از جمله کارهای فرعی این کارگردان میشه به حضور در انیمه هایی مثل Bleach ، سری های Aria ، انیمه Code Geass ، Tamayura و ... اشاره کرد.

از آهنگساز سری Katou Tatsuya چیزهایی گفتم ولی یک اشاره کوتاه دیگه می تونه این باشه که ایشون قبلاً کار ساخت موسیقی متن انیمه هایی مثل Shokugeki no Souma ، Mirai Nikki ، Gingitsune ، Comet Lucifer و ... رو به عهده داشته. از آهنگسازی که بگذریم، می تونم به نکته مثبت دیگه ای در لیست عوامل اشاره کنم و اون حضور Hanada Jukki در نقش تنظیم کننده داستان انیمه هست. ایشون سابقه خوبی در بین عوامل این اثر داره و می تونه فرد مناسبی واسه راهنمایی و رسوندن کارگردان به نقطه ایده آل باشه. از جمله کارهایی که Hanada Jukki در تنظیم داستان اونا نقش داشته میشه به Nanatsu no Taizai ، No Game No Life ، huunibyou demo Koi ga Shitai و ... اشاره کرد. علاوه بر این تعداد کارهای درخشان دیگه ای هم در کارنامه داره که می تونید برای بیشتر آشنا با اون به سایت های مرجع انیمه ای سر بزنید.



و اما بخش گویندگان انیمه ... جایی که فکر می کنیم حداقل صداها رو خواهیم شناخت.







ولی نه، اینطور نیست! ظاهراً گویندگان انتخاب شده واسه انیمه کاملاً جدید و نو هستند. اگه بخوایم یه اشاره کلی کنیم می تونیم بگیم که هیچ کدوم بجز Suzuki Aina تجربه گویندگی رو در آثار مختلف نداشتند و چهره هایی جدید محسوب میشن. و حتی Suzuki Aina هم که من ازش فاکتور گرفتم، صرفاً در چند نقش فرعی صداپیشگی کرده و زیاد نمیشه اونُ کهنه کار و یا وارد به فضای گویندگی دونست. پس به همین دلیل نمیشه زیاد در مورد صداها نظر داد .. فقط میشه گفت که حس تازگی خوبی در دنیای گویندگی سری Love Live! Sunshine نهفته خواهد بود و من به عنوان طرفدار سری دوست دارم هر چه سریع تر با صدای هر کدوم از کارکترهای انیمه آشنا بشم و ببینم چقدر می تونم با صدای اونا ارتباط برقرار کنم. امیدوارم رشته هایی نزدیک به لطافت صدای هانایو، زبری صدای نوزومی، نازنینی صدای هونوکا، آوازهای عالی اریو، لوس شدن های نیکو، خجالت کشیدن های ماکی و اومی و ... در این انیمه به چشم بخوره. من امید زیادی به موفقیت این اثر دارم و از الان این انیمه رو جز لذت بخش ترین آثاری که قراره در تابستون ببینم می دونم. از این حقیقت که یک انیمه آیدولی برای هر کسی نیست با خبرم ولی باز هم حرف ابتدای پست خودم رو تکرار می کنم و میگم که Love Live یک انیمه متفاوته ... باور نمی کنید؟! برید و سری اول انیمه رو امتحان کنید. ^_^



« دوبلورها و کاراکترهای اصلی انیمه»






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد