M | F | S

My Favorite Stuff

M | F | S

My Favorite Stuff

Amaama to Inazuma

Amaama to Inazuma





داستان : "کوهی اینوزوکا" یک معلم ریاضی و مردیه که به تازگی همسر خودشُ از دست داده و حالا به تنهایی تمام تلاش خودشُ برای بزرگ کردن ثمر ازدواج خودش می کنه؛ دختر شیرینی که "سوموگی" نام داره. کوهی دستپخت خوبی نداره و از اینکه مجبوره غذای بدی به سوموگی بده کمی ناراحته ولی دست تقدیر ساکت نمی شینه و دلش نمیاد که سوگوموی رو بدون غذاهای خوشمزه رها کنه. روزی از روزها به صورت اتفاقی یکی از شاگردان جناب معلم پا به خونه شون میذاره و پا گذاشتن "کوتوری لیدا" به خونه کوهی و سوموگی مساوی میشه با پیچیدن بوی خوب غذاهای گرم و لذیذ درون خونه. لیدا بخشی از روتین همیشگی خانواده اینوزوکا میشه و وقت زیادی رو اونجا به آشپزی با خانواده سوموگی کوچولو میگذرونه.


توضیحات و نظر شخصی : دوست دارید با یک جو گرم خانوادگی همراه باشید؟ دستان پرمحبت پدری رو ببینید که با مهربانی تمام بر سر دختر کوچولوی خودش می کشه؟ سعی می کنه بعد از اتفاقی که برای خانواده افتاده برای خوشحالی دختر کوچولوی خودش راهی پیدا کنه؟ دنبال یه زنگ تفریح پر از حس و حال برای تابستونتون می گردین؟ اگه آره، می تونید به سراغ این سری بیاید. انیمه ای پر طراوت و پر از احساس که با یک پیش زمینه تراژدی و غمگین شروع میشه و با لطافتی شیرین و دلگرم کننده به ادامه راه گام برمی داره. تلاش برای پر کردن جای مادر عزیزی که حالا دیگه وجود نداره مسلماً کار سختیه و سوموگی به این سادگیا نمی تونه از فکر دلتنگی مادر خارج بشه ولی کوهی می تونه سعیِ خودشُ بکنه و دنیای زیبایی برای سوموگی بسازه؛ می تونه بهش نشون بده که دنیا هنوز هم ارزش زندگی کردنُ داره .. وظیفه پدرانه ای که امیدوارم در طول انیمه به درستی و به نهایت زیبایی به تصویر کشیده بشه. این نگاه اولیه از هر نوع انیمه کلیشه ای به دوره؛ این انیمه با کارهای قالبی لایت ناول ها و یا بعضی کارهای اوریجینال که صرفاً یک کپی ناخوشایند از بعضی کارهای دیگه هستند تفاوت زیادی داره و اینُ میشه حتی در خلاصه داستان هم احساس کرد. امیدوارم در عمل هم چنین چیزی رو شاهد باشیم و این انیمه تبدیل به یک کار به یادموندنی و مثال زدنی بشه.

اولین توصیه من اینه که بدون هیچ فکر و تصوری به سراغ دیدن تریلر انیمه برید؛ حقیقتاً این تریلر بود که منُ گرفت و از این رو به اون رو کرد. ظاهر و آرت کار قبل از رسیدن تریلر مسلماً شیرین به نظر میرسید ولی تصور نمی کردم قرار باشه با چنین کار کودکانه، معصومانه و در عین حال مناسب برای تمام سنین طرف باشیم. جو شاد و بی نهایت پف پفیِ تریلر ناجور به دلم نشست. "پف پفی" ، Huh ، فکر نمی کردم روزی این کلمه رو تو یک معرفی بکار ببرم ولی این انیمه لایق چنین توصیفیه؛ اگه انیمه بین باشید و برش ها رو دنبال کرده باشید عبارت "پف پفی" رو خوب میشناسید و این انیمه هم مصداق بارز اون عبارت و توصیفه. دختر کوچولوی داستان سراسر انرژی و رنگین کمان این انیمه ست. کافیه با این نکته شروع کنیم که دوبلور انتخاب شده برای این کارکتر خودش هم یک بچه ست و چه تجربیات خوبی که ما بر سر این موضوع و در انیمه های قدیمی تر داشتیم. از انیمه ای قدیمی مثل Usagi Drop گرفته تا این اواخر و چند فصل پیش که انیمه ای مثل Barakamon رو پخش شده دیدیم. و خب، Barakamon از لحاظ تعداد گوینده کودک دست UD رو هم از پشت بست و به جای یک نفر، دو نفر گوینده کودک رو به لیست عوامل خودش اضافه کرده بود. همین نکته، داشتن گویندگانی بچه یک ابرنکته مثبت رو به دنیای کاری اثر اضافه می کنه و تنها چیزی که این عمل و انتخاب کودکان به عنوان گوینده رو خطرناک می کنه اینه که فردی یا افرادی باید باشند که این بچه گوینده رو به درستی هدایت کنند و بتونن اونُ به خوبی با فضای انیمیشنی پیش روی خودش وفق بدن. من به راحتی میگم این اتفاق در هر دو انیمه قبلی، هم Barakamon و هم UD افتاده بود و گویندگان کوچولوی کار به نحو احسن از پس انجام کار خودشون بر اومده بودند.

و نکته جالب در مورد انیمه Amaama to Inazuma این خواهد بود که گوینده بچه ای که برای کار انتخاب شده، یکی از بچه هاییه که در انیمه Barakamon ایفای نقش می کرد. بذارید قبل از اشاره به اسمش اینُ بگم که نه! نقش آنچنان پررنگی نداشت ولی کارکترش، "هینا" اونقدر خاطرانگیز شد که هر وقت به انیمه ش فکر می کنیم ناخودآگاه به یاد هینا هم می افتیم. دختری که تا تقی به توقی می خورد شروع به گریه زاری می کرد و سنسی (خطاط داستان) رو دستپاچه می کرد. داشتن هینا، کارکتری به سادگی و صمیمیت تمام در کنار "نارو" (دختر کوچولوی اصلی داستان) باعث شد که Barakamon یکی از زوج های کودک برتر تاریخ انیمه رو داشته باشه. اینکه به چه سادگی از پس ایفای نقش خودشون بر اومده بودن و جو معصومانه انیمه رو چندین برابر کرده بودند. من هیچگاه با استفاده از دوبلورهای بزرگسال در نقش کودک مشکلی نداشتم و می دونم که ژاپنی ها معمولاً در انتخاب دوبلور بچه به خوبی عمل می کنن ولی شنیدن صدای یک بچه واقعی روی کارکتری کودک در نوع خودش حس منحصر به فردتری داره و از اینکه قراره در انیمه Amaama to Inazuma دوباره این عمل رو شاهد باشیم خوشحالم و کارشونُ تحسین می کنم.

حالا بحث گوینده بچه به کنار، با خوندن داستان مقداری حس و حال آشپزی و آشپزخونه ای به آدم دست میده. انگار قراره با صحنه های پخت و پز زیادی روبرو بشیم و "اویشی دس" (خوشمزه ست) های بسیاری رو از زبون سوموگی و بقیه کارکترها بشنویم. هرچند وقتی قراره انیمه ای مثل فصل دوم Shokugeki no Souma در همین فصل پخش بشه سخت میشه آشپزی بهتری رو به چشم دید ولی باید در نظر داشته باشید که Amaama to Inazuma نوع دیگه ای از دنیای آشپزی رو قراره به تصویر بکشه؛ من می تونم از الان لُپ های پف کرده سوموگی رو تصور کنم که چطور با خوردن غذاهای خوشمزه شروع به "به به گفتن" می کنه و چطور از اینکه در کنار کوتوری و پدرش می تونه اینقدر شاداب باشه، خوشحال میشه. اپیزودها می تونن جو دلگرم کننده خاصی داشته باشند و اینا تصوراتی ساده ولی شیرین هستند ... و همین جو صمیمی کاره که اونُ با کاری مثل Shokugeki no Souma که کمی حال و هوای مسابقه ای داره متفاوت می کنه. هر دو انیمه ای خوب هستند ولی تفاوت های اونا با هم آشکاره. هر چند از ابتدا قصد مقایسه این دو رو نداشتم ولی وقتی حرف از "آشپزی" میشه ناخودآگاه ذهن آدم به سمت Shokugeki no Souma برده میشه و خصوصاً حالا که فصل دوم رو در راه داریم هیجان بین طرفدارای سری موج میزنه ... پس باید یک نیمچه اشاره می کردم و حرفی ازش می زدم.






تولید این انیمه توسط استودیوی TMS Entertainment انجام گرفته؛ استودیویی که با سابقه بلند خودش همچنان با اقتدار ولی بگیر و نگیر دار به پیش میره. از جمله کارهای اخیر این استودیو میشه به Bakuon ، سری جدید Lupin ، Jitsu wa Watashi wa و از کارهای قدیمی این استودیو میشه به Yowamushi Pedal ، Kamisama Hajimemashita ، Zetman ، Itazura na و اشاره کرد. تنوع کاری در این استودیو بسیار زیاده و از هر نوع ژانری می تونید یک اثر پیدا کنید و لازم به ذکره که این استودیو در فصل تابستان دو کار دیگه به نام های D.Gray-man Hallow و Relife رو هم در دست پخش داره که اونا هم جو و هایپ مخصوص خودشونُ دارند .. خصوصاً D.Gray-man که نگاه های بسیاری رو به سمت خودش معطوف کرده.

کارگردان انیمه جناب Iwasaki Tarou فرد کم کار ولی خوشنامی هست. خوشنام از این لحاظ که ایشون تونسته در فرصتی کوتاه اسمی در میان کارگردان های برش زندگی ملایم برای خودش دست و پا کنه و با کارگردانی کارهایی مثل Isshuukan Friends و یا کار کمتر ملایم Mikagura Gakuen Kumikyoku تونسته اعتباری برای خودش به دست بیاره. هر دو انیمه های خوبی بودند و من که باهاشون رابطه خوبی داشتم ... خصوصاً Isshuukan Friends که از جو درام خوبی هم برخوردار بود و میشد گاهی حال و هوای غمگین کار رو به خوبی احساس کرد. تصور می کنم اگه این کارگردان بتونه ظرافتی که در اون کار به رشته اجرا در آورده بود رو در Amaama to Inazuma با فاز متفاوتی بکار ببره بتونه به نتایج خوبی برسه و مخاطبین خودشُ بدست بیاره. Isshuukan Friends از دوبلورهایی تازه کار بهره گرفته بود و حتی خود کارگردانم تازه کار محسوب میشد ولی احساس خوب انیمه بین طرفداران و جوامع انیمه ای مورد تحسین قرار گرفت و همین پله خوبی برای پیشرفت جناب Iwasaki Tarou بود. چیزی که منُ میترسونه حضور تنظیم کننده داستانی به نام Hirota Mitsutaka هست که با دیدن لیست کارهای ایشون کمی استرس به سراغم اومد و هنوزم دارم به این فکر می کنم که "آیا این فرد کسیه که مانع به درستی به اجرا در اومدن انیمه خواهد شد یا نه؟" ، از جمله کارهای قبلی این تنظیم کننده میشه به Bakumatsu Rock ، Phantasy Star Online 2 The Animation و یا یه کار عجیب مثل X-Men (!) اشاره کرد. خدا می دونه با حضور این تنظیم کننده ما چه چیزی رو دریافت کنیم ولی من دایره دیدمُ به عوامل خوب دیگه متمرکز می کنم و سعی می کنم از کنار این تنظیم کننده بگذرم.

در مورد بخش گویندگان، بذارید از گوینده پدر خانواده شروع کنیم؛ جناب Nakamura Yuuichi فرد خوشنامیه و کارهای خوب و عالی زیادی در کارنامه خودش داره .. اونقدر زیاد که می تونید به راحتی به تعداد انگشت های دستتون کارهایی که از ایشون دیدید رو اسم ببرید. بعضی کارهای اخیر این گوینده عبارتند از : Re: Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu ، Haikyuu!! Second Season ، Osomatsu-san ، Tokyo Ghoul و از کارهای قدیمی تر این گوینده میشه به کارهایی مثل Break Blade ، Magi: The Kingdom of Magic ، Suisei no Gargantia ، Gintama ، Guilty Crown و ... اشاره کرد. از انتخاب شایسته این گوینده میشه حرف های زیادی زد ولی خب به همین اکتفا کنیم و بگیم که حقیقتاً فرد خوبی رو برای یک نقش اول مرد انتخاب کردند و باید منتظر درخشش اون در نقش "کوهی" باشیم. در مورد نقش "سوموگی" و گوینده اون حرف هایی زدم ولی برای اینکه دقیق تر بهش اشاره داشته باشیم باید بگم که اسم گوینده Endou Rina ست؛ دختری 11 ساله که مهم ترین نقشی که به عهده داشته نقشی فرعی در انیمه Barakamon بوده و بجز اون در انیمه ای مثل Mushishi Zoku Shou هم حضوری کوتاه و اپیزودیک داشته. حضور این گوینده نکته مهمی در این انیمه خواهد بود که در مورد چرا و چطور این جریان تو ابتدای معرفی چیزهایی گفتم و از خیر تکرار می گذرم .. اگه جو تریلر رو ببینید می تونید صدای شیرین این گوینده رو به گوش بشنوید و احساسی که قراره باهاش همراه باشید رو کمی بچشید. نفر آخر، دانش آموز معلم داستان، "کوتوری" ـه که گویندگی اون به دست خانم Hayami Saori سپرده شده که جداً یک انتخاب درخور تحسینه. از این گوینده هم میشه کارهای بسیار رو مثال زد و گفت و تاکید کرد که گوینده کاملاً مناسبی برای ایفای نقش "کوتوری" ـه. از جمله بعضی کارهایی که ایشون در اونا نقش داشته میشه به Owarimonogatari ، Akagami no Shirayuki-hime ، Owari no Seraph ، Ore no Imouto ga Konna ni Kawaii Wake ga Nai ، Bakuman ، Sora no Otoshimono و ... و ... اشاره کرد.

به این ترتیب به پایان سخن گفتن از این لیست گویندگی عالی میرسیم و ما میمونیم و انتظار برای پخش هر چه زودتر این انیمه و دیدن اینکه این تیم به چه خوبی می تونه از پس تحقق انتظارات طرفداران بربیاد. یادتونه از نقطه ضعف تنظیم کننده حرف هایی زدم؟ حالا به این نکات توجه کنید و ببینید : داشتن کارگردانی مناسب، داستان اولیه ای زیبا، دوبلورهایی عالی و روی هم رفته پیش زمینه ای درخور توجه! پس می تونیم تنها نقطه ضعف اثر رو (که اونم قبل از پخش ضعیف به نظر میرسه) ندیده بگیریم و با نگاهی مثبت به سراغ دیدن این انیمه بریم. اگه از من می شنوید گذاشتن این انیمه در لیست دیدنی های فصل تابستون یک امر ضروریه و احساسی که میشه از این فضای انیمه ای به دست آورد یک احساس شاد و خوب و دل انگیزه ... پس بذارید یه سوالُ از شما بپرسم و معرفی رو تموم کنم : چرا با هم به سراغ بدست آوردن اون احساس و با تمام وجود در آغوش کشیدنش نریم؟



« دوبلورها و کاراکترهای اصلی انیمه»






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد