M | F | S

My Favorite Stuff

M | F | S

My Favorite Stuff

!!WWW . Working

WWW . Working




داستان : مانگا و انیمه ای برگرفته شده از سری Working که اتفاقات اون در یک رستوران واگناریای دیگه رخ میده. تو این داستان مجزا با سری اصلی، "دایسکه هیگاشیدا" پسریه که بخاطر مشکلات مالی خانواده، شغلی رو در این رستوران قبول می کنه و رفته رفته با کارکنان رستوران بیشتر آشنا میشه و انس جالبی با محیط کاری خودش می گیره.

نظر شخصی : اگه کلمه ای باشه که دوست دارم در مقابل سری Working بکار ببرم کلمه "خوش ساخت" ـه؛ یک برش زندگی دلچسب و باصفا که هر اپیزود اون مملو از لحظه های بامزه و دیدنیه. سه سری اول انیمه همه چیز داشت؛ از لحظات کمدی، احساسی گرفته تا لحظه های منحصر به فرد و البته داستان مناسب و پایان بندی بی نقص! احساس می کنم اگه قرار باشه لیستی از پایان بندی هایی که حس "کامل بودن" رو به ما منتقل کردن ردیف کنیم یکی از گزینه های ما Working و سه فصل اول این انیمه خواهد بود .. احساسی که به بیننده خودش هم منتقل می کرد و من از اینکه چنین سری شسته رفته و تکمیلی رو دنبال کردم حسابی رضایت داشتم. و این اون نکته مجذوب کننده برای خیلی هاست؛ به شخصه انیمه بین های زیادی رو ملاقات کردم که از دست پایان بندی های ناتمام نالیدن و از اینکه درصد بالایی از کارهای جدید انیمه ای به سرانجامی نرسیدن تاسف می خورن. ولی در مورد Working این احساس وجود خارجی نداره و این یکی از نکات مثبت سری هست.

اما حالا با یک سری جدید روبرو هستیم؛ انیمه ای که کارکترهای جدیدی داره ولی با اینحال، نگاه اولیه با شباهت به سری قبلی به نظر میرسه و این یه چیز خوبه. حدس و گمان ها در مورد اینکه این سری موفق میشه یا نه از الان وجود داره ولی حداقلش اینه که می تونیم با دیدگاه مثبت به سراغ کار بریم. خارج از هرگونه لکه، ابهام، کدری داستان و ... ذوق خوبی در قالب کلی این اثر نهفته ست. اینجا مهم معرفی درست کارکترهای جدیده؛ اینکه عوامل بتونن با لمس درستی به سمت کار بیان و اینجاست که دعا می کنید کاش از عوامل سری های سابق یکی دو تن به این تیم اضافه شده باشند و بذاری مژده رو بهتون بدم که آره، چنین فردی رو داریم. Kamakura Yumi ، کارگردان سری سوم قراره کارگردانی این سری جدید رو به عهده داشته باشه. پس خوشبین تر از قبل به دنیای این انیمه نگاه کنیم و به امید دیدن یک کار سرگرم کننده در طول فصل پاییز منتظر بمونیم.


عوامل : استودیوی سازنده A-1 Pictures هست که در فصل های اخیر با ساخت کارهایی مثل Qualidea Code ، B-Project: Kodou Ambitious ، Gakusen Toshi Asterisk و ... بگیر و نگیرهای ناخوشایندی داشته. بعد از کار پر سر و صدای Shigatsu wa Kimi no Uso کارهای نسبتاً خوبی ارائه دادن ولی هنوز نتونستن درجه انتظار هفتگی رو برای سری های جدیدشون خلق کنن. حالا باید دید چقدر نیرو و انرژی درون کار جدیدشون وقف می کنن و چه منظره ای از دنیای Working به ما نمایش میدن. به کارگردان اشاره ای کردم. جناب Kamakura Yumi که قبلاً فصل سوم Working رو کارگردانی کرده و علاوه بر اون بیشتر کارگردان اپیزودیک بوده و کار کاملی رو به ثمر ننشونده. بهرحال همون تک تجربه فصل سوم این سری به حدی خوب بود که بخوایم بهش دید مثبتی داشته باشیم. آهنگسازی سری به عهده Yokoyama Masaru خواهد بود؛ کسی که از جمله کارهاش میشه به Mayoiga ، Kokoro ga Sakebitagatterunda ، Plastic Memories و البته Shigatsu wa Kimi no Uso اشاره کرد. تجربه شخصی من میگه که میشه حس خوبی درباره این آهنگساز داشت و هرچند معتقدم آثارش به ظرافت بیشتری نیاز دارند ولی کارهای تولید شده توسط اون گاهی به حدی خوب هستن که ارزش دانلود رو داشته باشند.

کارکتر "هیگاشیدا" رو Nakamura Yuuichi گویندگی می کنه؛ دوبلوری که فصل تابستان با حضور در نقش "اینوزوکا سنسی" در انیمه Amaama to Inazuma حسابی خودشُ به ما نشون داد و خب ایشون کم نقش خوب نداشته ... از جمله نقش های دیگه ش میشه به "کاراماتسو" در Osomatsu-san ، "باسارا" در Shinmai Maou no Testament ، "مومن رایدر" در One Punch Man و ... نقش های خوبی که می تونید به پروفایل گوینده سر بزنید و ازشون مطلع بشید. کارکتری به نام "هانا" رو Tomatsu Haruka گویندگی می کنه .. کسی که اخیراً اونُ با نقش هایی مثل "شینوبو" در Amaama to Inazuma ، "رنا" در Relife و ... بهتر شناختیم. تو حاشیه تیم گویندگی انیمه اسامی خوبی مثل Amamiya Sora ، Ono Kenshou ، Mizuki Nana هم به چشم می خورن که تیم گویندگی رو به یک تیم ایده آل مبدل می کنند. روی هم رفته من یکی که از ظاهر قضیه رضایت دارم .. فقط چیزی که باقی می مونه روبرو شدن با اثر و دیدن اینکه این انیمه چقدر می تونه زیر سایه سری قبلی خودش موفق ظاهر بشه.




« دوبلورها و کاراکترهای اصلی انیمه»






Yuri!!! on Ice

Yuri!!! on Ice





داستان : "یوری کاتسوکی" پسریه که امید کشور ژاپن در بردن مسابقات اسکی روی یخ گرند پریکس به شمار میره ولی کاتسوکی در راه مبارزه برای قهرمانی مسابقات با شکست فجیعی مواجه میشه. پس از باخت، با دلی مردد از ادامه دادن یا کناره گیری از ورزش اسکی روی یخ به زادگاه خودش "کیوشو" برمی گرده و خودشُ تو خونه پدریش حبس می کنه. مدتی می گذره و دست سرنوشت "ویکتور نیکیفورو" ، کسی که 5 عنوان قهرمانی متوالی مسابقات جهانی رو به دست آورده رو در مقابل "یوری کاتسوکی" قرار میده. در این میان اسکی باز دیگه ای به نام "یوری پلیستسکی" نیز از راه میرسه؛ کسی که در اوج جوانی داره افراد ارشد و برتر از خودش رو شکست میشه و استعدادی عالی در زمینه اسکی روی یخ از خودش نشون میده. این اتفاقات همه دست به دست هم میده تا این سه نفر برای مبارزه در گرند پریکسی دیگر دست به کار بشن و شروع به تلاش و تمرین برای رسیدن به نقطه اوج اون مسابقات کنند.

نظر شخصی : اسکی روی یخ مسلماً چیز تازه ایه! و چه خوب میشه اگه این فضا با یک حس هنرمندانه تلفیق بشه. این احساس اولیه من درباره این میدان ورزشی بود. فقط بهش فکر کنید و ببینید چه انتظاری از یک انیمه متمرکز به اسکی روی یخ دارید .. فکر نمی کنم بشه ازش انتظار هیجان بالایی رو داشت و چه بهتر که روی جنبه دیگه ای تمرکز پیدا کرد. مثلاً جنبه دراماتیک و اینکه داستان بین سه کارکتر اصلی یه داستان پیچیده و درگیر کننده باشه. با تریلری که از انیمه منتشر شده میشه چنین احساس و سیگنالی رو دریافت کرد که ممکنه با چنین اثری روبرو باشیم ... کاری که عوامل انیمه سعی در انجام اون دارن اینه که علاوه بر نشون دادن چشمه ای از یک ورزش کمتر به رخ کشیده شده، داستان خوبی هم ارائه بدن و در نتیجه مخاطب خودشونُ به احساس رضایت برسونن.

شخصاً در مورد اینکه صحنه های ورزشی به چه حالتی جلو خواهد رفت کنجکاوم. گرافیک متحرک اسکی روی یخ و اینکه آیا طبق تریلری که دیدیم صحنه ها قراره با وقار و متانت به نمایش دربیان و یا صحنه های محکم تری در پا کوبیدن روی یخ خواهیم داشت. این نکته شاید در نگاه اول چیز بی اهمیتی به نظر برسه ولی در نگاه دوم می تونه مخاطب اصلی انیمه رو مشخص کنه! دختر پسند یا پسرپسند بودن انیمه با دیدن تریلر کمی گنگ به نظر میرسه ... جاهایی از تریلر کاملاً حس دخترپسندانه ای داره و بعد جاهایی هم پسرونه و دور از حس و حال دخترانه ای به نظر میان. پس شاید بشه نتیجه گرفت که هر کارکتر اسکی باز انیمه یک سبک منحصر به فردی برای خودش داره و هر کدوم قراره به نحوی مهارت های خودش رو به رخ بکشه. بهرحال هر چیزی که از اسکی روی یخ و داستان این انیمه خواهیم دید، با وجود استودیوی خوبی مانند MAPPA بر سر کار جای بسی امیدواری به وجود میاره.

عوامل : استودیوی MAPPA رو این روزها با انیمه DAYS دنبال می کنیم. کاری فوتبالی که از نظر بعضی ها کند پیش میره ولی اگه ورزشی دوست باشید می دونید که یک انیمه ورزشی به زمان برای جا افتادن نیاز داره. من فکر می کنم حمایت متوسط و رو به خوبی از طرف استودیوی MAPPA در قبال این انیمه صورت گرفته و خوبه که در طول فصل پاییز، کار دیگه ای از این استودیو خواهیم دید. از جمله کارهای اخیر استودیوی MAPPA میشه به Ushio to Tora ، Garo: Guren no Tsuki ، Zankyou no Terror و ... اشاره کرد و از خوبی های استودیو میشه حرف های بیشتری زد .. ولی بگذریم! کارگردان و تنظیم کننده داستان انیمه خانم Yamamoto Sayo هست که از سال 2000 در صنعت انیمه چرخ زده و نقش های فرعی زیادی داشته و از لحاظ کارگردانی کارهایی مثل Lupin the Third: Mine Fujiko to Iu Onna ، Toruru`s Adventure و ... رو کارگردانی کرده. روی هم رفته مطمئن نیستم درباره این کارگردان چه تفکری داشته باشیم بهتره ولی خوبی قضیه اینه که جریان به سمت منفی میل نداره. موسیقی انیمه رو دو نفر تازه کار با نام های Umebayashi Tarou و Matsushiba Taku خواهند ساخت .. تازه کار نه از این لحاظ که تا بحال کار آهنگسازی رو انجام ندادن ... نه! بلکه در زمینه ساخت موسیقی برای انیمه تازه وارد هستند و باید دید اونا در این گوشه چطور خلاقیت به خرج خواهند داد.

دوبلور کارکتر "یوری" اول داستان به عهده Toyonaga Toshiyuki هست که از جمله کارهای اخیرش میشه به Durarara ، Bungou Stray Dogs و یا نقش "روسین" در انیمه Netoge no Yome wa Onnanoko ja Nai to Omotta اشاره کرد. از اون صداهایی داره که هم به درد فضای کمدی می خوره و هم به درد فضای جدی! که این یه نکته خوبه و میشه به فال نیک گرفتش! نقش "ویکتور" رو یک گوینده خیلی محبوب به نام Junichi Suwabe ایفا می کنه؛ کسی که همیشه نقش های خاطرانگیزی به عهده داره و از جمله اون نقش های خاطرانگیز می تونم به کارکترهایی مثل "ماتوبا سیجی" در سری Natsume Yuujinchou ، "هایاما آکیرا" در Shokugeki no Souma ، "دندی" در Space Dandy و یا فرضاً "آرچر" در سری Fate اشاره کرد. گوینده بعدی و کسی که قراره نقش "یوری" دوم سری رو به دست داشته باشه Uchiyama Kouki هست که باز هم نکته خوبی در لیست دوبلوری به شمار میره و میشه به کارهایی مثل Haikyuu ، One Punch Man ، Barakamon ، Nisekoi و ... از کارنامه ش اشاره کرد. و از اینها گذشته اگه به لیست گویندگان فرعی کار نگاهی بندازید با کلی اسم خوب و جالب روبرو میشید. اسم هایی مثل Miyano Mamoru ، Fukuyama Jun ، Ono Kenshou و ... میشه گفت که جمع دوبلورهای خوب جمعه و میشه ازشون انتظار یک کار گویندگی عالی رو داشت.


« دوبلورها و کاراکترهای اصلی انیمه»






Regalia: The Three Sacred Stars

Regalia: The Three Sacred Stars






داستان : 12 سال قبل در کشور "ریمگارد" حادثه ای عظیم رخ داد که معماها و سوالات بسیاری رو برجای گذاشت ولی رفته رفته و با گذر زمان این سوالات و چراها از خاطره مردم کشور محو و به دست فراموشی سپرده شدند. حالا مدت زمانی گذشته و دو خواهر با نام های "یویی" و "رنا" با صلح و صفا در امپراطوری "اناستریا" زندگی خودشونُ سپری می کنند. ولی ناگهان روزی یک ربات عظیم الجثه به "اناستریا" حمله می کنه و این روز رو به روزی سرنوشت ساز برای دو خواهر تبدیل می کنه. باید دید چطور این ربات به حادثه 12 سال قبل مرتبط میشه و چه اتفاقاتی برای این دو خواهر میافته.


توضیحات و نظر شخصی : مستقیم از داستان شروع کردم چون واقعاً این انیمه کمتر حرفی برای گفتن داره. کار یه کار اوریجیناله، داستان حسی کلیشه ای داره و کافیه عوامل رو از نظر بگذرونید؛ نه استودیوی آنچنان خوبی، نه کارگردان و نه تنظیم کننده شناخته شده و قهاری و شاید تنها نکته مثبت اثر لیست گویندگان انیمه ست که اونم با ترس از بدی عوامل دیگه‌ی کار لکه ای کدر رو به خودشون می گیرند و باید دید چطور می تونن در کنار یک سری سکان به دستِ نه چندان خوب بدرخشن. باز جای شکرش باقیه که اسامی خوبی مثل Touyama Nao و یا Sakura Ayane در قالب کارکترهای اصلی به چشم می خورند وگرنه میشد کل این لیست عوامل رو پاره کرد و فقط در انتظار انیمه در بسته ای موند که قراره به سراغش بریم و کیه که به سراغ یه انیمه دربسته بره؟! الان دوره اطلاعات و تکیه کردن به عوامل خوبه وگرنه بازاری بدست نمیاد؛ توجه انیمه بین ها جلب نمیشه و این یعنی شکست! تو این مورد هم میشه به وضوح دید که استودیوی سازنده نمی تونه امید چندانی به گرفتن و زیبا از آب در اومدن کار انیمه ای خودشون داشته باشند ولی صداقت این رو به ما گوشزد می کنه که نباید کسی رو بخاطر تلاش کردن سرزنش کنیم. بذاریم چیزی که دوست دارن رو ارائه بدن و بعد درباره ش قضاوت کنیم! باید به جنبه مثبت اثر دلخوش بود و دید که آیا اون جنبه مثبت می تونه به جنبه منفی غلبه کنه یا نه.

تو بخش داستان اولیه چیز فوق العاده جالبی مشاهده نمیشه. شاید اگه بدونیم اون حادثه عظیم در 12 سال پیش چه چیزی بوده و چه تلفاتی در پی داشته بیشتر بتونیم وارد حس و حال انیمه بشیم ولی هیچ اشاره ای بهش نشده و باید منتظر شکافته شدن داستان در قالب انیمه باشیم. حرف از رباتی که در خلاصه داستان شده ناخودآگاه ژانر "رباتی" رو وارد لیست ژانرهای انیمه می کنه ... ژانری که چند وقتی هست کار خوبی ازش منتشر نشده. نظر شخصی من اینه که بعد از Aldnoah.Zero چیز خاص و قابل اشاره ای نداشتیم. اگه هنوز به سراغ Aldnoah.Zero نرفتید، گزینه خوبی برای رباتی دوستانه و زیبایی داستان و لحظات شوکه کننده خیلی خوبی هم داره که دیدنش توصیه میشه. اما در مورد Regalia: The Three Sacred Stars ، من با اینکه معمولاً هوادار لیست کارکترهای تمام دختر هستم به هیچ وجه درباره این انیمه احساس خوبی ندارم و فکر می کنم یک انیمه رباتی حداقل به یکی دو کارکتر اصلی مرد هم نیاز داره. ممکنه ما در این انیمه کارکترهای مردی ببینیم ولی اینطور که معلومه بیشتر تمرکز اثر روی کارکترهای دختر خواهد بود. این شاید بخاطر ابداع کردن یک سبک جدید باشه؛ اینکه فرضاً جوی مثل Haifuri یا Kancolle راه انداخته بشه .. جوی نظامی با حضور کارکترهای تمام دختر. تو اون مورد سری ها موفق آمیز عمل کردند ولی نکته اینه که اونا منابع و عوامل خیلی خوبی داشتند و به سرانجام خوب رسیدنشون دور از انتظار نبوده. بهره گرفتن از جلوه کاوایی کارکترها و تکیه کردن به فضای برش زندگی در کنار محتوای نظامی به وضعی مناسب از آب در اومده و به نظر میرسه که در آینده باز هم انیمه هایی در سبک نظامی بهمراه کارکترهای تمام دختر ببینیم.








شاید بعضی ها از اینکه من استودیوی Actas رو ضعیف قلمداد کردم به من خرده بگیرند ولی بخوایم منطقی بهش نگاه کنیم، می بینیم کار شاخ و فوق العاده خوبی در کارنامه این استودیو به چشم نمیخوره. شاید این اواخر Girls und Panzer شون یه مقدار خوب بوده باشه ولی به جز اون هر چه عقب تر برید بیشتر به مرداب ناآشنا بودن با اسامی کارهای این استودیو فرو میرید. داشتن Girls und Panzer در لیست آخرین کارهای استودیو شاید بتونه افرادی که اون سری رو دوست داشتنُ به پای گیرنده هاشون بکشونه ولی غیر از اون به نظر نمیرسه بشه این استودیو رو یک استودیو قابل اتکا دونست و باید دعا کنیم به حال اون مانگاکاها و رمان نویس هایی که ریسک می کنن و کار خودشون به دست این استودیو میسپرن! و نکته دیگه اینه که استودیوی Actas در سال 1998 تاسیس شده و اگه شما بعد از اینهمه سال نتونید یه کار قابل ذکر و قابل تحسین در میان جوامع انیمه بین داشته باشید باید مطمئن بشید که دارید یه جای کار رو اشتباه میرید ... بگردید و راه درست رو پیدا کنید و برگردید به مسیر ایده آل! حالا تو این مورد به نظر میرسه Actas با انیمه Regalia: The Three Sacred Stars هنوز نمی تونه به شرایط آرمانی برسه و باید بیشتر از اینها منتظر فرا رسیدن لحظه درخشش این استودیو موند.

کارگردان Tosaka Shin هست؛ کسی که قبلاً IS: Infinite Stratos 2 و یک OVA از این سری رو ترجمه کرده. خوبی این تجربه اینه که IS: Infinite Stratos هم یک کار رباتی هست و حداقل موضوع تجربه داشتن کارگردان در سبک رباتیه ولی باز هم باید اشاره کنم که سری دوم IS به نسبت سری اول نمره پایین تری داره و Kikuchi Yasuhito در کارگردانی سری اول بهتر عمل کرده بوده. شخصاً IS رو ندیدم ولی شواهدات به این اشاره دارند که با در دست گرفتن سکان هدایت توسط Tosaka Shin ، درجه کیفی سری به سطح پایین تری برده شده. تو این جور موارد یک امیدواری وجود داره، اونم اینه که یک فرد تنظیم کننده خیلی خوب در کنار کارگردان حضور داشته باشه و اونُ در این عالم جدید به چپ و راست هدایت کنه ... اره درستُ بهش نشون بده ولی حضور Koyanagi Keigo در کنار کارگردان این سری اصلاً این اطمینان ور به ذهن مخاطب تزریق نمی کنه. Koyanagi Keigo فقط یک کار کوتاه (Go! Go! 575) رو در کارنامه خودش داره و این یعنی همون شکست عواملی که ازش حرف زدم. در بخش گویندگان که نکته مثبت انیمه ست، Sakura Ayane رو داریم .. یکی از عنصرهای خوب انیمه ... از کارهای اخیرش میشه به نقش "روراکاکا" از انیمه Boku no Hero Academia ، "نائو" از انیمه Charlotte ، "هارو" از انیمه Nisekoi و ... اشاره کرد که همه کارکترهایی خوب و جالب توجه هستند. صدای بسیار زیبایی داره و میشه بهش دلخوش بود. در کنار این گوینده، Hondo Kaede حضور داره که شاید بشه اونو ضعیف ترین عضو تیم گویندگی به حساب آورد .. بیشتر نقش های فرعی رو ایفا کرده و از جمله کارهاش میشه به Oshiete! Galko-chan ، Prince of Stride: Alternative ، Heavy Object ، Aoharu x Kikanjuu و ... اشاره کرد. و وقتی میگم فرعی ... منظورم فرعیِ فرعیِ فرعیه ... فرضاً کارکتر "دختر درون مدرسه" ، "دانش آموز شماره B" ، "رهگذر" و ... ! حالا قراره نقشی اصلی رو در این انیمه ایفا کنه. حداقل برای این گوینده سکوی پرتاب بزرگی رو شاهد هستیم. اما بعد به اسمی مثل Touyama Nao میرسیم که از جمله کارهای اخیرش میشه به "سایا" در انیمه Tanaka-kun wa Itsumo Kedaruge ، "چیتوگه" در انیمه Nisekoi و ... اشاره کرد که واسه خیلی از ماها شناخته شده ست و شاید اینجا هم قرار باشه یه نقش سوندره رو به عهده داشته باشه که دیدنش خالی از لطف نیست. بعد از اون یکی شیرین ترین صداهای انیمه رو می تونیم نام ببریم .. صدای خانم Ogura Yui که واقعاً جنبه کاوایی انیمه رو می تونه چندین برابر کنه .. تُن صدای بی نهایت آرامشبخش و زیبایی داره. شخصاً با انیمه Yama no Susume و نقش "کوکونا" اونو به خاطر دارم ولی در انیمه هایی مثل Black Bullet ، Yurikuma Arashi ، Cross Ange و ... هم نقش داشته.

روی هم رفته وقتی لیست گویندگان رو وارد حساب و کتاب کنیم میشه کمی به انیمه امیدوار شد و حداقل برای دیدن ابتدای کار خیز برداشت. در هر صورت به نظر من باید در مقابل این انیمه انتظارات رو پایین آورد و با نگاهی ساده به سراغش رفت. شاید بهتره به چشم همون انیمه کاوایی همراه با لحظاتی رباتی بهش نگاه کنیم و امیدوار باشیم که از این لحاظ سرگرمی خوبی رو در طول تابستان تجربه کنیم.



« دوبلورها و کاراکترهای اصلی انیمه»






Amaama to Inazuma

Amaama to Inazuma





داستان : "کوهی اینوزوکا" یک معلم ریاضی و مردیه که به تازگی همسر خودشُ از دست داده و حالا به تنهایی تمام تلاش خودشُ برای بزرگ کردن ثمر ازدواج خودش می کنه؛ دختر شیرینی که "سوموگی" نام داره. کوهی دستپخت خوبی نداره و از اینکه مجبوره غذای بدی به سوموگی بده کمی ناراحته ولی دست تقدیر ساکت نمی شینه و دلش نمیاد که سوگوموی رو بدون غذاهای خوشمزه رها کنه. روزی از روزها به صورت اتفاقی یکی از شاگردان جناب معلم پا به خونه شون میذاره و پا گذاشتن "کوتوری لیدا" به خونه کوهی و سوموگی مساوی میشه با پیچیدن بوی خوب غذاهای گرم و لذیذ درون خونه. لیدا بخشی از روتین همیشگی خانواده اینوزوکا میشه و وقت زیادی رو اونجا به آشپزی با خانواده سوموگی کوچولو میگذرونه.


توضیحات و نظر شخصی : دوست دارید با یک جو گرم خانوادگی همراه باشید؟ دستان پرمحبت پدری رو ببینید که با مهربانی تمام بر سر دختر کوچولوی خودش می کشه؟ سعی می کنه بعد از اتفاقی که برای خانواده افتاده برای خوشحالی دختر کوچولوی خودش راهی پیدا کنه؟ دنبال یه زنگ تفریح پر از حس و حال برای تابستونتون می گردین؟ اگه آره، می تونید به سراغ این سری بیاید. انیمه ای پر طراوت و پر از احساس که با یک پیش زمینه تراژدی و غمگین شروع میشه و با لطافتی شیرین و دلگرم کننده به ادامه راه گام برمی داره. تلاش برای پر کردن جای مادر عزیزی که حالا دیگه وجود نداره مسلماً کار سختیه و سوموگی به این سادگیا نمی تونه از فکر دلتنگی مادر خارج بشه ولی کوهی می تونه سعیِ خودشُ بکنه و دنیای زیبایی برای سوموگی بسازه؛ می تونه بهش نشون بده که دنیا هنوز هم ارزش زندگی کردنُ داره .. وظیفه پدرانه ای که امیدوارم در طول انیمه به درستی و به نهایت زیبایی به تصویر کشیده بشه. این نگاه اولیه از هر نوع انیمه کلیشه ای به دوره؛ این انیمه با کارهای قالبی لایت ناول ها و یا بعضی کارهای اوریجینال که صرفاً یک کپی ناخوشایند از بعضی کارهای دیگه هستند تفاوت زیادی داره و اینُ میشه حتی در خلاصه داستان هم احساس کرد. امیدوارم در عمل هم چنین چیزی رو شاهد باشیم و این انیمه تبدیل به یک کار به یادموندنی و مثال زدنی بشه.

اولین توصیه من اینه که بدون هیچ فکر و تصوری به سراغ دیدن تریلر انیمه برید؛ حقیقتاً این تریلر بود که منُ گرفت و از این رو به اون رو کرد. ظاهر و آرت کار قبل از رسیدن تریلر مسلماً شیرین به نظر میرسید ولی تصور نمی کردم قرار باشه با چنین کار کودکانه، معصومانه و در عین حال مناسب برای تمام سنین طرف باشیم. جو شاد و بی نهایت پف پفیِ تریلر ناجور به دلم نشست. "پف پفی" ، Huh ، فکر نمی کردم روزی این کلمه رو تو یک معرفی بکار ببرم ولی این انیمه لایق چنین توصیفیه؛ اگه انیمه بین باشید و برش ها رو دنبال کرده باشید عبارت "پف پفی" رو خوب میشناسید و این انیمه هم مصداق بارز اون عبارت و توصیفه. دختر کوچولوی داستان سراسر انرژی و رنگین کمان این انیمه ست. کافیه با این نکته شروع کنیم که دوبلور انتخاب شده برای این کارکتر خودش هم یک بچه ست و چه تجربیات خوبی که ما بر سر این موضوع و در انیمه های قدیمی تر داشتیم. از انیمه ای قدیمی مثل Usagi Drop گرفته تا این اواخر و چند فصل پیش که انیمه ای مثل Barakamon رو پخش شده دیدیم. و خب، Barakamon از لحاظ تعداد گوینده کودک دست UD رو هم از پشت بست و به جای یک نفر، دو نفر گوینده کودک رو به لیست عوامل خودش اضافه کرده بود. همین نکته، داشتن گویندگانی بچه یک ابرنکته مثبت رو به دنیای کاری اثر اضافه می کنه و تنها چیزی که این عمل و انتخاب کودکان به عنوان گوینده رو خطرناک می کنه اینه که فردی یا افرادی باید باشند که این بچه گوینده رو به درستی هدایت کنند و بتونن اونُ به خوبی با فضای انیمیشنی پیش روی خودش وفق بدن. من به راحتی میگم این اتفاق در هر دو انیمه قبلی، هم Barakamon و هم UD افتاده بود و گویندگان کوچولوی کار به نحو احسن از پس انجام کار خودشون بر اومده بودند.

و نکته جالب در مورد انیمه Amaama to Inazuma این خواهد بود که گوینده بچه ای که برای کار انتخاب شده، یکی از بچه هاییه که در انیمه Barakamon ایفای نقش می کرد. بذارید قبل از اشاره به اسمش اینُ بگم که نه! نقش آنچنان پررنگی نداشت ولی کارکترش، "هینا" اونقدر خاطرانگیز شد که هر وقت به انیمه ش فکر می کنیم ناخودآگاه به یاد هینا هم می افتیم. دختری که تا تقی به توقی می خورد شروع به گریه زاری می کرد و سنسی (خطاط داستان) رو دستپاچه می کرد. داشتن هینا، کارکتری به سادگی و صمیمیت تمام در کنار "نارو" (دختر کوچولوی اصلی داستان) باعث شد که Barakamon یکی از زوج های کودک برتر تاریخ انیمه رو داشته باشه. اینکه به چه سادگی از پس ایفای نقش خودشون بر اومده بودن و جو معصومانه انیمه رو چندین برابر کرده بودند. من هیچگاه با استفاده از دوبلورهای بزرگسال در نقش کودک مشکلی نداشتم و می دونم که ژاپنی ها معمولاً در انتخاب دوبلور بچه به خوبی عمل می کنن ولی شنیدن صدای یک بچه واقعی روی کارکتری کودک در نوع خودش حس منحصر به فردتری داره و از اینکه قراره در انیمه Amaama to Inazuma دوباره این عمل رو شاهد باشیم خوشحالم و کارشونُ تحسین می کنم.

حالا بحث گوینده بچه به کنار، با خوندن داستان مقداری حس و حال آشپزی و آشپزخونه ای به آدم دست میده. انگار قراره با صحنه های پخت و پز زیادی روبرو بشیم و "اویشی دس" (خوشمزه ست) های بسیاری رو از زبون سوموگی و بقیه کارکترها بشنویم. هرچند وقتی قراره انیمه ای مثل فصل دوم Shokugeki no Souma در همین فصل پخش بشه سخت میشه آشپزی بهتری رو به چشم دید ولی باید در نظر داشته باشید که Amaama to Inazuma نوع دیگه ای از دنیای آشپزی رو قراره به تصویر بکشه؛ من می تونم از الان لُپ های پف کرده سوموگی رو تصور کنم که چطور با خوردن غذاهای خوشمزه شروع به "به به گفتن" می کنه و چطور از اینکه در کنار کوتوری و پدرش می تونه اینقدر شاداب باشه، خوشحال میشه. اپیزودها می تونن جو دلگرم کننده خاصی داشته باشند و اینا تصوراتی ساده ولی شیرین هستند ... و همین جو صمیمی کاره که اونُ با کاری مثل Shokugeki no Souma که کمی حال و هوای مسابقه ای داره متفاوت می کنه. هر دو انیمه ای خوب هستند ولی تفاوت های اونا با هم آشکاره. هر چند از ابتدا قصد مقایسه این دو رو نداشتم ولی وقتی حرف از "آشپزی" میشه ناخودآگاه ذهن آدم به سمت Shokugeki no Souma برده میشه و خصوصاً حالا که فصل دوم رو در راه داریم هیجان بین طرفدارای سری موج میزنه ... پس باید یک نیمچه اشاره می کردم و حرفی ازش می زدم.






تولید این انیمه توسط استودیوی TMS Entertainment انجام گرفته؛ استودیویی که با سابقه بلند خودش همچنان با اقتدار ولی بگیر و نگیر دار به پیش میره. از جمله کارهای اخیر این استودیو میشه به Bakuon ، سری جدید Lupin ، Jitsu wa Watashi wa و از کارهای قدیمی این استودیو میشه به Yowamushi Pedal ، Kamisama Hajimemashita ، Zetman ، Itazura na و اشاره کرد. تنوع کاری در این استودیو بسیار زیاده و از هر نوع ژانری می تونید یک اثر پیدا کنید و لازم به ذکره که این استودیو در فصل تابستان دو کار دیگه به نام های D.Gray-man Hallow و Relife رو هم در دست پخش داره که اونا هم جو و هایپ مخصوص خودشونُ دارند .. خصوصاً D.Gray-man که نگاه های بسیاری رو به سمت خودش معطوف کرده.

کارگردان انیمه جناب Iwasaki Tarou فرد کم کار ولی خوشنامی هست. خوشنام از این لحاظ که ایشون تونسته در فرصتی کوتاه اسمی در میان کارگردان های برش زندگی ملایم برای خودش دست و پا کنه و با کارگردانی کارهایی مثل Isshuukan Friends و یا کار کمتر ملایم Mikagura Gakuen Kumikyoku تونسته اعتباری برای خودش به دست بیاره. هر دو انیمه های خوبی بودند و من که باهاشون رابطه خوبی داشتم ... خصوصاً Isshuukan Friends که از جو درام خوبی هم برخوردار بود و میشد گاهی حال و هوای غمگین کار رو به خوبی احساس کرد. تصور می کنم اگه این کارگردان بتونه ظرافتی که در اون کار به رشته اجرا در آورده بود رو در Amaama to Inazuma با فاز متفاوتی بکار ببره بتونه به نتایج خوبی برسه و مخاطبین خودشُ بدست بیاره. Isshuukan Friends از دوبلورهایی تازه کار بهره گرفته بود و حتی خود کارگردانم تازه کار محسوب میشد ولی احساس خوب انیمه بین طرفداران و جوامع انیمه ای مورد تحسین قرار گرفت و همین پله خوبی برای پیشرفت جناب Iwasaki Tarou بود. چیزی که منُ میترسونه حضور تنظیم کننده داستانی به نام Hirota Mitsutaka هست که با دیدن لیست کارهای ایشون کمی استرس به سراغم اومد و هنوزم دارم به این فکر می کنم که "آیا این فرد کسیه که مانع به درستی به اجرا در اومدن انیمه خواهد شد یا نه؟" ، از جمله کارهای قبلی این تنظیم کننده میشه به Bakumatsu Rock ، Phantasy Star Online 2 The Animation و یا یه کار عجیب مثل X-Men (!) اشاره کرد. خدا می دونه با حضور این تنظیم کننده ما چه چیزی رو دریافت کنیم ولی من دایره دیدمُ به عوامل خوب دیگه متمرکز می کنم و سعی می کنم از کنار این تنظیم کننده بگذرم.

در مورد بخش گویندگان، بذارید از گوینده پدر خانواده شروع کنیم؛ جناب Nakamura Yuuichi فرد خوشنامیه و کارهای خوب و عالی زیادی در کارنامه خودش داره .. اونقدر زیاد که می تونید به راحتی به تعداد انگشت های دستتون کارهایی که از ایشون دیدید رو اسم ببرید. بعضی کارهای اخیر این گوینده عبارتند از : Re: Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu ، Haikyuu!! Second Season ، Osomatsu-san ، Tokyo Ghoul و از کارهای قدیمی تر این گوینده میشه به کارهایی مثل Break Blade ، Magi: The Kingdom of Magic ، Suisei no Gargantia ، Gintama ، Guilty Crown و ... اشاره کرد. از انتخاب شایسته این گوینده میشه حرف های زیادی زد ولی خب به همین اکتفا کنیم و بگیم که حقیقتاً فرد خوبی رو برای یک نقش اول مرد انتخاب کردند و باید منتظر درخشش اون در نقش "کوهی" باشیم. در مورد نقش "سوموگی" و گوینده اون حرف هایی زدم ولی برای اینکه دقیق تر بهش اشاره داشته باشیم باید بگم که اسم گوینده Endou Rina ست؛ دختری 11 ساله که مهم ترین نقشی که به عهده داشته نقشی فرعی در انیمه Barakamon بوده و بجز اون در انیمه ای مثل Mushishi Zoku Shou هم حضوری کوتاه و اپیزودیک داشته. حضور این گوینده نکته مهمی در این انیمه خواهد بود که در مورد چرا و چطور این جریان تو ابتدای معرفی چیزهایی گفتم و از خیر تکرار می گذرم .. اگه جو تریلر رو ببینید می تونید صدای شیرین این گوینده رو به گوش بشنوید و احساسی که قراره باهاش همراه باشید رو کمی بچشید. نفر آخر، دانش آموز معلم داستان، "کوتوری" ـه که گویندگی اون به دست خانم Hayami Saori سپرده شده که جداً یک انتخاب درخور تحسینه. از این گوینده هم میشه کارهای بسیار رو مثال زد و گفت و تاکید کرد که گوینده کاملاً مناسبی برای ایفای نقش "کوتوری" ـه. از جمله بعضی کارهایی که ایشون در اونا نقش داشته میشه به Owarimonogatari ، Akagami no Shirayuki-hime ، Owari no Seraph ، Ore no Imouto ga Konna ni Kawaii Wake ga Nai ، Bakuman ، Sora no Otoshimono و ... و ... اشاره کرد.

به این ترتیب به پایان سخن گفتن از این لیست گویندگی عالی میرسیم و ما میمونیم و انتظار برای پخش هر چه زودتر این انیمه و دیدن اینکه این تیم به چه خوبی می تونه از پس تحقق انتظارات طرفداران بربیاد. یادتونه از نقطه ضعف تنظیم کننده حرف هایی زدم؟ حالا به این نکات توجه کنید و ببینید : داشتن کارگردانی مناسب، داستان اولیه ای زیبا، دوبلورهایی عالی و روی هم رفته پیش زمینه ای درخور توجه! پس می تونیم تنها نقطه ضعف اثر رو (که اونم قبل از پخش ضعیف به نظر میرسه) ندیده بگیریم و با نگاهی مثبت به سراغ دیدن این انیمه بریم. اگه از من می شنوید گذاشتن این انیمه در لیست دیدنی های فصل تابستون یک امر ضروریه و احساسی که میشه از این فضای انیمه ای به دست آورد یک احساس شاد و خوب و دل انگیزه ... پس بذارید یه سوالُ از شما بپرسم و معرفی رو تموم کنم : چرا با هم به سراغ بدست آوردن اون احساس و با تمام وجود در آغوش کشیدنش نریم؟



« دوبلورها و کاراکترهای اصلی انیمه»